1. Все так (же) над озером мріє калина, де юність моя протекла (В. Сосюра). 2. Пішов (би) я в Україну, пішов (би) додому, там (би) мене привітали, зраділи (б) старому (Т. Шевченко). 3. А серце б'ється, свіжий вітер дише, не (мов) би хоче остудить чоло (М. Рильський). 4. Сьогодні йому, як ні (коли), хотілося (чим) скоріш виїхати за місто (Л. Дмитерко). 5. Не так (то) робиться все хутко, як швидко оком ізмигнеш (І. Котляревський). 6. Вже хто (зна) скільки часу минуло з тої пори (В. Кучер). 7. Гукати в минуле — даремна турбота, гукай у майбутнє — хто (небудь) почує (О. Підсуха). 8. Тішся, дитино, поки (ще) маленька, ти (ж) (бо) живеш навесні (Леся Українка). 9. Що (кілька) метрів зупинялися передихнути (О. Гончар). 10. Любіть працю на Землі, бо без цього не буде щастя нам і нашим дітям, ні (на) якій планеті (О. Довженко). 11. Цей дріт приносить телеграми хто (зна) (з) якої далини (М. Рильський).
Тести. Домашнє завдання.
Правопис часток
1. Укажіть рядок, у якому всі частки треба писати разом з
іншими словами
А авже/ж, ніби/то, ні/скільки, чи/мало
Б не/хай, як/небудь, будь/де, ні/де
В наче/б/то, ні/звідки, аби/що, тому/то
Г будь/який, мов/би, ні/з/ким, ні/що
Д де/інде, не/мов/би/то, аби/зна/що, ні/у/кого
2. Укажіть рядок, у якому всі частки треба писати окремо
А аби/тільки, аби/на/кому, хтозна/в/кого, ні/перед/ким
Б аби/хто, аби/чий, де/який, аби/кому
В аби/на/чому, аби/з ким, будь/у/кого, аби/якому
Г де/з/ким, де/в/чому, бозна/з/ким, де/хто
Д де/в/чому, аби/хто, казна/на/кому, аби/що
3. Укажіть рядок, у якому всі займенники з частками пишуться
через дефіс
А де/хто, аби/який, що/сь, будь/хто
Б аби/хто, хтозна/що, ні/що, ні/який
В ні/хто, ні/чийого, аби/який, аби/хто
Г бозна/кому, будь/хто, казна/чого, що/небудь
Д ні/який, ні/чийого, хтозна/який, де/в/чому
4. Укажіть рядок, у якому всі займенники з частками пишуться
через дефіс
А ні/чого, бозна/який, де/що, казна/чим
Б хтозна/з/ким, хтозна/хто, ні/з/ким, аби/що
В будь/у/кого, аби/який, казна/чим, будь/що
Г бозна/за/кого, казна/який, будь/чого, ні/на/що
Д хтозна/чому, будь/якого, казна/якому, якого/небудь
5. Частка не пишеться разом у словах рядка
А не/гативний, не/славити, не/дописаний, не/можна
Б не/сказанний, не/мовля, не/працювати, не/достатньо
В не/нависть, не/винно, не/досяжність, не/щадний
Г не/вміння, не/слід, не/засаджений, не/здужаючи
Д не/озорий, не/забаром, не/засніжений; бракує не/вміння, а бажання
6. Усі слова пишуться окремо в рядку
А що/ж, дарма/що, ні/для/кого, аби/в/кого
Б хіба/що, ні/від/чого, чий/небудь, аби/кого
В не/мов/би, та/й, тільки/що, уві/сні
Г ні/про/що, будь/що, що/річно, поки/що
Д тому/що, переді/мною, ані/який, казна/як
7. Усі слова з часткою не треба писати разом у
рядку
А не/цікава книжка, не/прочитана газета, не/слухати батьків
Б не/здійснене бажання, ще не/розгаданий кросворд, не/привітно
дивитися
В не/волити людей, не/захищена від людей тваринка, не/грамотна
людина
Г не/дочувати змалку, ніким не/политі квіти, не/дороблена справа
Д плани не/здійснені, не/прогріта сонцем земля, не/заплетена коса
8. Укажіть рядок, у якому всі частки треба писати окремо
А аби/що, аби/як, ані/скільки, ані/трохи
Б ані/чогісінько, ані/як, де/далі, де/коли
В хай/би, дарма/що, хіба/що, ходи/но
Г де/що, чи/маленький, що/най/кращий, що/правда
Д що/сили, як/би, яко/мога, як/що
9. Укажіть рядок, у якому всі частки треба писати окремо
А ні/до/чого не/здатна людина, нітрохи не/цікава лекція,
далеко не/досконалий твір, зовсім не/великі обов’язки
Б аж ніяк не/приємні спогади, не/закінчена ніким справа,
не/з’ясовані питання, не/ржавіюча сталь
В не/спростовані факти, не/дочував моїх слів, не/здужає мій син,
не/покоїться мати про дитя
Г не/доля вирішує – людина творить, не через не/бажання він це
зробив, не/вміння
голову сушить, не/стямний біль
Д не/похитні бажання людей, не/нависть засліплює очі, ще не/випитий
чай, не/зчутися у мріях.
10. Правила правопису частки порушено в реченні
А На те й лихо, щоб з ним битись.
Б Отаке то на сім світі роблять людям люди.
В Степаночку, голубчику, чого-бо ти не плачеш?
Г Ти б не хотів, щоб день уже скінчився?
Д І знову думать заходивсь про те ж таки, що й вчора.
11. Через дефіс треба писати всі частки
А дарма/що, іди/но, будь/коли
Б таки/так, тільки/но, будь/як
В все/таки, так/от, аби/що
Г отакий/то, як/небудь, казна/що
Д хтозна/де, хіба/що, будь/коли
12. Через дефіс треба писати всі частки
А навряд/чи, тут/таки, казна/де
Б де/коли, правда/бо, будь/чого
В які/ж/бо, колись/то, будь/звідки
Г отак/бо, скажи/но, будь/звідки
Д отож/бо, ну/бо, таки/прийшов
13. Усі слова є частками в рядку
А лише, по, при, саме
Б над, оце, за, би
В еге, ані, навряд чи, хай
Г хіба, від, бодай, ще
Д чи, на, усе, давай
14. Усі частки вказівні в рядку
А де, ось, осьде, це
Б оце, от, ото, завгодно
В ось, осьде, онде, ото
Г саме, он, онде, то
Д бо, ото, воно, якраз
15. Усі частки підсилювальні в рядку
А і, навіть, аж, майже
Б та, навіть, і, бо
В бо, -то, власне, же
Г та, ж, таки, лише
Д та, навіть, уже, ой
16. Усі частки спонукальні в рядку
А ну, давай, годі, -но
Б де-, -аби-, ось, це
В туди, ген, ну, стоп
Г невже, хіба, бувай, йди
Д годі, -бо, ані, ні
17. Усі частки формотворчі в рядку
А ні, бо, ото, би
Б б, нехай, най-, би
В нехай, -таки, лише, ніби
Г наче, он, це, ані
Д ще, будь-, трохи не, навіть
18. Усі частки словотворчі в рядку
А хоч, коли, до, через те що
Б нібито, щойно, але, й
В якщо, хоча, немовби, то
Г наче, однак, й, мов
Д хтозна, будь-, аби-, де-
19. Усі частки модальні в рядку
А от, ген, казна-, -таки
Б оце, атож, хай, не
В це, ні, ж, -ся
Г невже, навряд чи, бодай, авжеж
Д б, ані, лише, нехай
20. Немає частки в рядку
А та хай собі каже
Б ото ж тая дівчинонька
В дні і ночі на селі
Г ходи-но сюди швидко
Д ще й не таке
21. Частку вжито в реченні, ОКРІМ
А Тісно, зате не холодно.
Б До булави треба голови.
В Щоб не робив, роби добре.
Г Працює, як мокре горить.
Д Хотів би зробити, та не можу.
22. Частку вжито в реченні
А Недавно я поза Уралом блукав і Господа благав, щоб наша
правда не пропала, щоб наше слово не вмирало.
Б Я втік в темний гай, щоб слухать, як шепоче до листу лист і
до квіток трава.
В Ой зійди, зійди, ясен місяцю, як млиновеє коло.
Г Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитина.
Д Батьківщина починається для людей зі шматка неба.
23. Немає частки в реченні
А Давнішої та поширенішої зброї не знає історія.
Б Коли ж вогнепальна зброя витіснила булаву, люди перетворили її на
символ влади.
В Той, хто в давнину вправно володів булавою, був справді
могутньою людиною, а тому мав право керувати іншими.
Г Собор – не тільки неперевершена пам’ятка старовинної архітектури,
а й меморіал військової слави наших предків.
Д Про Ярослава літописець повідомляє: „Ярослав же... любив
книги і, багато їх переписавши, поклав у церкві святої Софії, котру створив
сам”.
24. Частку вжито в реченні
А Коли ж знову прийшли сюди люди і розбудували нову оселю на
Терновому полі.
Б Минають століття, змінюється життя, та незмінна невмируща краса
Софії Київської.
В Софія Київська – джерело для пізнання історії нашої культури,
зокрема мистецтва Київської Русі.
Г Коли лунає слово „Київ”, я спочатку бачу Дніпро.
Д У роки Другої світової війни, коли Париж захопили гітлерівці,
Серж Лифар на прохання паризької влади очолив оперний театр.
25. Частки пишуться разом у рядку
А он(куди), аяк(же), тільки(що)
Б що(року), аби(як), адже(ж)
В все(таки), то(ж), ні(хто)
Г не(хай), от(же), ні(який)
Д немов(би), ходи(но), ось(де)
26. Усі дієслова з частками пишуться разом у рядку
А (не)можу, (не)знаєш, (не)скажу, (не)дізнаюсь
Б (не)малюю, (не)розумію, (не)вищать, (не)навиджу
В (не)готувати, (не)співаєш, (не)волити, (не)відати
Г (не)хтувати, (не)щастить, (не)чути, (не)ставити
Д (не)хворіти, (не)зчутися, (не)залежати, (не)сваритися
27. Укажіть правильне твердження
А З усіма дієсловами частка не пишеться окремо.
Б Частка надає реченню чи окремим його членам певних відтінків
значення.
В Частка може бути членом речення.
Г Деякі частки мають рід та число.
Д Частки пишуться тільки разом або окремо.
28. Укажіть випадок, коли морфологічний розбір частки виконано
правильно
А Йшли до училища не через місто, а навпростець. Не – частка, заперечна, з відмінковими формами
іменників, пишеться окремо.
Б Голо кругом, лише де-не-де у полі маленьку приземкувату скирту
видно. Лише – частка, формотворча, пишеться
окремо.
В І чого б це комусь не прийти сюди, не спитати, як я живу. Б –
частка, модальна, використовується для підсилення значення слова, пишеться
окремо.
29. Текст і завдання до нього.
1. Ого, як розлилась ця вузенька річечка! 2. Казна
коли таке було. 3. Пливу човником, пригортаючи верховіття
лози, яку затопило водою. 4. На розгілці лозини сидить і
тремтить польова миша! 5. Я струснув мишу в човен вона
стомлено видряпалась на борт і довірливо дивиться на мене... 6. А
це що за звірюга? 7. Постривайте, та це ж зінське щеня. 8. О,
рідний гість! 9. Навряд чи зустрів би його за інших
обставин. 10. На поверхні його ніколи не побачиш. 11. Тепер-то
все залило, так-то він і потрапив на острівець. 12. Гей, більш
нікого немає? 13. Я їду до лісу і там випускаю своїх гостей.
А. Які речення містять частки
А 1, 2, 7, 8, 10, 11, 13
Б 2, 3, 4, 5, 7, 10, 12
В 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12
Г 1, 3, 5, 7, 8, 9, 11
Д 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Б. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 1
Б 2
В 4
Г 5
Д 13
В. Помилку в написанні частки допущено в реченні
А 2
Б 4
В 6
Г 8
Д 10
Немає коментарів:
Дописати коментар