Дієслово
— частина мови, яка за кількістю слів є однією з найчисельніших. Дієслова ми
використовуємо в кожному реченні. Завдання, пов’язані з дієсловом, є в кожному
тесті ЗНО. Тому не зволікайте і вивчайте дієслово детальніше!
Дієсловом називається
частина мови, яка означає дію або стан предмета як процес і відповідає на
питання:
що
робить (робив, зробив, робитиме, зробить, робив би, зробив би тощо) предмет?
що
з ним робиться (робилося, робитиметься, зробиться, робилося б, зробилося б
тощо)? Наприклад: читає, читає прийшов, малюватиму, морозило тощо.
Діслово
може означати
переміщення
у просторі: бігти, йти;
процес
мовлення: говорити, теревенити;
стан
особи чи предмета: сидіти, висіти;
ставлення
до когось або чогось: ненавидіти, кохати;
процес
сприйняття органами чуття: бачити, чути, нюхати;
конкретну
фізичну дію: вмиватися, читати;
процес
мислення: думати, мудрувати;
бажання: хотіти,
прагнути, воліти;
зміни: молодіти,
сивіти.
Дієслово
в реченні найчастіше виконує функцію присудка: Про
все ти співаєш: про сльози і сміх, Про молодість, битвами
грізну…
(В.
Сосюра)
Синтаксична
роль дієслова
Форми
дієслова
|
Член
речення
|
Приклади
|
1.
Неозначена форма (інфінітив)
що
робити?
що
зробити?
|
Підмет,
присудок,
додаток,
означення,
обставина
|
Лиш боротись — значить
жить (І. Франко).
Нас
просили не кричати.
Жага
знань і бажання поділитися ними визначали життєве кредо Григорія
Сковороди.
Семикласники
дружно вийшли садити дерева в міському парку.
|
2.
Особові дієслова
що
роблю?
що
зробив?
що
зробимо?
|
присудок
|
Одлунала далека
пісня. Гамірливий вечір замовк (В. Симоненко).
|
3.
Дієприкметник
який?
яка?
яке?
які?
|
означення,
присудок
|
Натомлені села
вечеряти сіли під грушами, вишнями і небесами (М. Вінграновський).
Дорога заасфальтована.
|
4.
Дієприслівник
що
роблячи?
що
зробивши?
|
обставина
|
Загуркотів
мотор, і легкий човен стрімко помчав проти течії, залишаючи за
собою високий гребінь спіненої води (С. Хаврусь).
|
5.
Безособові дієслова
що
робиться?
що
зроблено?
|
присудок
|
Дощить.
Йому таланило в
усьому.
|
Дієслово має
такі морфологічні ознаки: особа, число, час, рід, спосіб та
вид, дієвідміна.
Дієвідміни.
Правопис закінчень дієслів у теперішньому і простому майбутньому часах.
Дієслова
в теперішньому часі (що роблю?
що робиш? і т.д.) і в простому майбутньому (що
зроблю? що зробиш? і т.д.) (див. Система
дієслівних форм) змінюються однаково.
За
характером закінчень дієслова в цих часах діляться на дві дієвідміни і залежно
від дієвідміни мають такі буквені закінчення (див. також Особа
дієслова):
Число
|
Особа
|
Дієвідміни
|
|
I
(брати, мати) |
II
(мчати, стояти) |
||
Однина
|
1-а
|
-у,
-ю
|
-у,
-ю
|
2-а
|
-еш,
-єш
|
-иш,
-їш
|
|
3-а
|
-е,
-є
|
-ить,
-їть
|
|
Множина
|
1-а
|
-емо,
-ємо
|
-имо,
-їмо
|
2-а
|
-ете,
-єте
|
-ите,
-їте
|
|
3-а
|
-уть,
-ють
|
-ать,
-ять
|
Найчастіше
правопис закінчень перевіряють за 3-ю особою множини: несемо, бо несуть (І
дієвідміна); сидимо, бо сидять (II дієвідміна), але можна
це так само робити за 3-ю особою однини.
Схема
(алгоритм) визначення дієвідміни.
I дієвідмінаII дієвідмінаЗакінчення -уть,
-ють?Закінчення -ать, -ять?Поставити дієслово в 3 ос. множини
До першої
дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і
3-ї особи множини, в закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі
множини закінчення -уть (-ють): пишеш, пише, пишемо, пишете, пишуть; співаєш,
співає, співаємо, співаєте, співають.
До другої
дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і
3-ї особи множини, в закінченнях мають -и- (-ї-), а в 3-й особі множини
закінчення -ать (-ять): мовчиш, мовчить, мовчимо, мовчите, мовчать; стоїш,
стоїть, стоїмо, стоїте, стоять.
Дієвідміна
дієслова весь час залишається тою самою. Тому, щоб перевірити, що написати в
закінченні: букву е чи и, є чи ї; закінчення -уть чи -ать, -ють чи -ять, —
досить за будь-якою особою визначити дієвідміну цього дієслова.
Наприклад,
чуємо [дишиемо] і вагаємося, яку букву писати в закінченні: е чи и. Змінюємо
дієслово: [дише] (3-а особа однини) — виразно чується
закінчення -е; отже, й у попередній формі треба написати е: дишемо. Так
само чуємо [сидеите], а пишемо сидите, бо в закінченні форми [сидитˊ]
чітко звучить и, не е.
У
дієсловах на -ся у кінці 2-ї особи однини (що робиш?) вимовляємо
[сˊсˊа], але пишемо за морфологічним принципом -шся: [мнесˊсˊа]
— мнешся, [рвесˊсˊа] — рвешся, [вчисˊсˊа] — вчишся (бо мнеш,
рвеш, вчиш).
Так
само в кінці 3-ї особи однини і множини (що робить? що роблять?) чується
[цˊцˊа], а пишеться -ться: [мнецˊцˊа] — мнеться, [мнуцˊцˊа]
— мнуться; [вчицˊцˊа] — вчиться, [вчацˊцˊа] — вчаться (бо мнуть,
вчить, вчать).
У
1-й особі множини (що робимо?) в кінці виступає о: вчимо, говоримо,
промовляємо. Форми без кінцевого о (ведем, ходим) допускаються
лише в поезії та в розмовному стилі.
Дієслова дати,
їсти, відповісти (і всі на -повісти) в 1-й особі однини мають
форму дам, їм, відповім, а в другій — даси, їси, відповіси (без
кінцевого ш).

Немає коментарів:
Дописати коментар