Вправа №1
І. Переписати прислів'я, в
кожному підкреслити граматичну основу.
1. Пошану і славу
здобувають по краплях. 2. Вітали,
але сідати не просили. 3. Від щастя не тікають, щастя наздоганяють. 4. Дотанцювались,
що без хліба остались
ІІ. Скласти неозначено - особові речення, у яких головними
членами виступали б слова: відзначають, зустрічають, хрестять, навчають,
співчувають.
Вправа №2.
З двох
простих речень побудуйте одне складне. Визначте граматичні основи.
Це студентський гуртожиток. У цьому гуртожитку живуть іноземні студенти.
У центрі міста є молодіжний клуб. У цьому молодіжному клубі відпочивають дівчата
і хлопці.
Ось нова світла їдальня. У цій їдальні снідають, обідають і вечеряють студенти.
У музеї є виставка. На цій виставці можна купити гарні картини.
Читальний зал працює до 20 години. У цьому читальному залі можна взяти потрібні
підручники.
Вправа №3.
У
кожному реченні підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної
частини до підрядної. Накреслити схему речень. Визначити вид підрядного.
Хіба не бачите, що небо голубіє? Я не
зазнав тих ніжних ласк і слів, що гай мені ласкаво шелестів. Не беріть із
зеленого лугу верби ні на жовті луги, ні на скелі, бо зів’яне вона від жаги і
журби по зеленому лузі в пустелі. Хочу я троянди, що цвіте в саду. Я прийшов на
берег моря, щоб журбу свою втопить. Хочеш ти, щоб пісню я для тебе склав? Десять літ минуло, як пісні крилаті вирвалися
з серця на широкий світ. Ти до мене прийдеш рано, коли зійде тільки сонце.
Скажи ж, в яких лісах ти заблудив? Піду, втечу на сизі гори, що з небом радісно
злились. Золоті хвилини линуть, наче бджоли мед несуть.
З
тв. Олександра Олеся.
Вправа
№ 4
За поданими схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з кількома
підрядними:
(Коли
...) і (...) , [ ... ] .
[
... ] , (яка ...) , (яка ...) .
[
... ] , (бо (якщо ...) , то ...) .
[
... ] , (що , (коли ...) , ...) .
Немає коментарів:
Дописати коментар