Вправа 17. Переписати. Визначити частини мови у всіх реченнях. Підкреслити члени речення. Розібрати виділені слова як частину мови.
Сьогодні в лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні барви. На листі з'являються брудні плями. Деякі листки скручуються в трубочку. Коли розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка.
Як же поріділи дерева! Наче хтось брів по коліна в опалому листі, наче хтось прийшов і розчинив у лісі тисячу синіх віконець. На тихих галявинах тільки шипшина сміється червоними губами та глід чваниться разками коралів. (За О. Донченком; 70 сл.)
Матеріал для опрацювання.
В українські мові вирізняються десять частин
мови – 6 самостійних, 3 – службових і вигук
самостійні (повнозначні), оскільки слова з цих
частин мови можуть виконувати синтаксичні ролі членів речення (підмет,
присудок, додаток, означення та обставини)
службові (неповнозначні) слова не виконують
синтаксичних ролей у реченні, до них не можна поставити питань, є незмінюваними
окремою частиною є вигук.
П’ять частин мови об’єднують змінювані слова (ті,
що відмінюються і дієвідмінюються) – це іменник, прикметник, числівник,
займенник і дієслово. Усі інші частини мови є класами незмінюваних слів.
Частини мови, слова яких відмінюються,
називаються іменними. Це – іменник, прикметник, числівник і займенник.
№
|
Частина мови
|
Лексичне значення
|
Питання
|
Синтаксична роль
|
Приклади
|
Самостійні
|
|||||
1.
|
назва предмета
|
хто? що?
|
всіма членами речення
|
мама, син, Україна, земля
|
|
2.
|
ознака предмета
|
який? чий?
|
означення, присудок,іноді підмет
|
рідний, безмежний, батьків
|
|
3.
|
число, кількість предметів, порядок при лічбі
|
скільки? котрий?
|
всіма членами речення
|
десять, шостий
|
|
4.
|
вказує на предмет, ознаку, кількість, але не
називає їх
|
хто? що?який?чий? котрий? скільки?
|
всіма членами речення
|
ми, ніщо, будь-який,весь, той
|
|
5.
|
дія, стан предмета
|
що робити? щозробити?
|
всіма членами речення
|
милуватися, замислюватися
|
|
6.
|
ознаки дії,предмета, іншоїознаки
|
як? де?коли?навіщо?
|
обставина
|
весело, тут,вчора,на щастя
|
|
Службові
|
|||||
7.
|
служить для зв’язку слів у словосполученні і реченні
|
перед, над, поза
|
|||
8.
|
з’єднує однорідні члени речення, прості речення у
складному
|
і, але, бо, як
|
|||
9.
|
надає додаткові відтінки, утворює окремі граматичні
форми
|
атож, ні, хіба, якраз, тільки
|
|||
Вигук
|
|||||
10.
|
виражає почуття, емоції, волевиявлення
|
підмет,додаток
|
ах, ох, алло, ура, бух
|
Немає коментарів:
Дописати коментар