середа, 5 лютого 2020 р.

Частини мови. Домашнє завдання. І курс.

Вправа 17. Переписати. Визначити частини мови у всіх реченнях. Підкреслити члени речення. Розібрати виділені слова як частину мови.
Сьогодні в лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні барви. На листі з'являються брудні плями. Деякі листки скручуються в трубочку. Коли розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка.
        Як же поріділи дерева! Наче хтось брів по коліна в опалому листі, наче хтось прийшов і розчинив у лісі тисячу синіх віконець. На тихих галявинах тільки  шипшина сміється червоними губами та глід чваниться разками коралів. (За О. Донченком; 70 сл.)

Матеріал для опрацювання. 

В українські мові вирізняються десять частин мови – 6 самостійних, 3 – службових і вигук
самостійні (повнозначні), оскільки слова з цих частин мови можуть виконувати синтаксичні ролі членів речення (підмет, присудок, додаток, означення та обставини)
службові (неповнозначні) слова не виконують синтаксичних ролей у реченні, до них не можна поставити питань, є незмінюваними
окремою частиною є вигук.

П’ять частин мови об’єднують змінювані слова (ті, що відмінюються і дієвідмінюються) – це іменник, прикметник, числівник, займенник і дієслово. Усі інші частини мови є класами незмінюваних слів.
Частини мови, слова яких відмінюються, називаються іменними. Це – іменник, прикметник, числівник і займенник. 
Частина мови
Лексичне значення
Питання
Синтаксична роль
Приклади
Самостійні
1.
назва предмета
хто? що?
всіма членами речення
мама, син, Україна, земля
2.
ознака предмета
який? чий?
означення, присудок,іноді підмет
рідний, безмежний, батьків
3.
число, кількість предметів, поря­док при лічбі
скільки? котрий?
всіма членами речення
десять, шостий
4.
вказує на пре­дмет, ознаку, кі­лькість, але не називає їх
хто? що?який?чий? котрий? скільки?
всіма членами речення
ми, ніщо, будь-який,весь, той
5.
дія, стан предмета
що роби­ти? щозробити?
всіма членами речення
милувати­ся, замис­люватися
6.
ознаки дії,предмета, іншоїознаки
як? де?коли?навіщо?
обставина
весело, тут,вчора,на щастя
Службові
7.
служить для зв’язку слів у словосполученні і ре­ченні
перед, над, поза
8.
з’єднує однорідні члени речення, прості речення у складному
і, але, бо, як
9.
надає додаткові відтін­ки, утворює окремі гра­матичні форми
атож, ні, хіба, якраз, тільки
Вигук
10.
виражає почуття, емоції, волевиявлення
підмет,додаток
ах, ох, алло, ура, бух

Немає коментарів:

Дописати коментар