вівторок, 21 квітня 2020 р.

Тематичне оцінювання. Синтаксис. ІІ курс.

  Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.
Умова вживання тире
1тире між підметом і присудком
2тире на місці пропущеного члена речення
3тире при відокремленій прикладці
4тире в безсполучниковому складному реченні
Приклад речення
АКраще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.
ББути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.
ВЗвільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.
ГЛюбов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.
ДЯ знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління.
2.     Приєднайте до фрагмента «Візьміть за правило щодня читати кілька сторінок книжки…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Фрагмент речення
1і ви помітно збільшите свій словниковий запас.
2щоб отримати справжню насолоду від занурення у світ образів.
3обираючи її з-поміж запропонованих для позакласного читання.
4зокрема твори сучасної літератури.
Тип речення
Апросте речення з відокремленим означенням
Бпросте речення з відокремленим додатком
Впросте речення з відокремленою обставиною
Гскладносурядне речення
Дскладнопідрядне речення
3.     Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Аж тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав: то була пісня,(3) що її найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) можливо,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Акоми 1 і 2 – при відокремленій обставині
Бкома 3 – перед сурядною частиною складного речення
Вкоми 4 і 5 – при відокремленій прикладці
Гкоми 6 і 7 – при вставному слові
Дкома 8 і 9 – при однорідних членах речення
4.     З’ясуйте тип складного речення.
Тип складного речення
1складносурядне
2складнопідрядне
3безсполучникове
4з різними видами зв‘язку
Приклад речення
АНайвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1988 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.
БПершість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!
ВДля швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров‘я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.
ГЦе диспетчерська, що з‘єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.
ДУ світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».
5.     Прочитайте текст.
Майте на увазі(1), Дейл Карнегі(2), усесвітньо відомий психолог(3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником(4): заохочуючи інших розповісти про себе(5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди(6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.
НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку
Акома 1 - при вставних словах
Бкома 2, 3 - при відокремленій прикладці
Вдвокрапка 4 - при однорідних членах речення
Гкома 5 - при відокремленій обставині
Дкома 6 - при підрядній частині складного речення
6.     З’ясуйте тип складного речення.
Тип складного речення
1складносурядне
2складнопідрядне
3безсполучникове
4з різними видами зв‘язку
Приклад речення
АНайвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1988 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.
БПершість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!
ВДля швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров‘я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.
ГЦе диспетчерська, що з‘єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.
ДУ світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».
7.     Приєднайте до частини речення «Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві…» запропоновані фрагменти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Фрагмент речення
1оскільки були створені власне для цього.
2й полегшувати життя в інформаційному світі.
3але надмірна залежність від них є небезпечною.
4їхня важлива функція – пошук інформації.
Тип речення
Апросте з однорідними членами
Бпросте з відокремленими членами
Вскладнопідрядне
Гскладносурядне
Дскладне безсполучникове
8.     Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире
1тире при відокремленій прикладці
2тире в складносурядному реченні
3тире при однорідних членах речення
4тире між підметом і присудком
Приклад речення
АНа річці, у лісі, у полі – усюди панувала таємнича німотна тиша.
БНепереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.
ВДля гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.
ГКиївськими вулицями вишикувалися каштани – почесна варта весни.
ДЯ усміхнувся щиро – і все навкруг радіє і сміється.
9.     Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення
1складносурядне
2складнопідрядне
3безсполучникове
4складне з різними видами зв’язку
Приклад речення
АЛюдський мозок утворюють дві півкулі, кожна з цих половин має свої функції.
БЛіва півкуля відповідає за логіку й мову (думає), а права пов’язана з інтуїцією та творчою уявою.
ВСаме уява є джерелом нескінченного потоку ідей та óбразів, що потім розвиваються.
ГУява оперує óбразами, і саме цей дар люди не використовують, а ті, які навчилися це робити, сприймають світ творчо.
ДОтже, використайте уяву, цей дар природи, для досягнення успіху, для зміни світу на краще, для позитивного погляду на життя.
10.                       Доберіть приклад до кожного виду складного речення.
Вид речення
1складносурядне
2складнопідрядне
3безсполучникове
4складне з різними видами зв’язку
Приклад речення
АЗначна частина птахів видає своєрідні мелодійні звуки, які ми традиційно називаємо співом.
БДля кожного виду характерна особлива пісня, і за допомогою цих звуків птахи спілкуються між собою.
ВУчені з’ясували: для певних ситуацій той самий птах використовує різні звукові сигнали.
ГЗвуками птах повідомляє, що шукає пару, попереджає про небезпеку, і, навіть ізольований від свого виду, він усе одно співатиме, як і його родичі.
ДДеякі пернаті навчилися наслідувати окремі штучні звуки, пісні інших видів птахів, а іноді й звуки людської мови.
11.                       Доберіть приклад до кожного виду складного речення.
Вид складного речення
1складносурядне
2складнопідрядне
3безсполучникове
4з різними видами зв’язку
Приклад речення
АСтояла ніч, красива, мов Кармен, червоні й чорні міряла троянди.
БІронія – це блискавка ума, яка освітить всі глибини смислу.
ВВізьми від життя все, що зможеш, і воно засяє всіма барвами.
ГЗіграй мені мелодію любові і обернеться хай на щастя розпач!
ДЗавалились мости кам’яні – подорожні шукають веселку.
12.                       Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Приклад речення
1Десь недалеко вдарив грім – луна котилася глухо, грізно, довго.
2Ні талановитий учень, ні досвідчений учитель, ні сивий академік – ніхто не може знати всього бодай з окремого питання будь-якої науки.
3Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна.
4Розмалюю я половину героїв у позитивні тони, а половину – у негативні, як це наймодніше зараз.
Випадок уживання тире
Атире при відокремленому означенні
Бтире в складному безсполучниковому реченні
Втире на місці пропущеного члена речення
Гтире при однорідних членах речення
Дтире між підметом і присудком
13.                       Приєднайте до фрагмента речення «Продукти в холодильнику треба зберігати за певними правилами…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення
1щоб запобігти швидкому псуванню харчів.
2зважаючи на небезпеку розмноження шкідливих бактерій.
3тільки так у ньому не з’являтимуться сторонні запахи.
4і тоді сімейні витрати будуть суттєво меншими.
Тип речення
Апросте з відокремленими членами
Бпросте з однорідними членами
Вскладнопідрядне
Гскладносурядне
Дскладне безсполучникове
14.                        Прочитайте речення.
Мотоцикл і я(1) це окрема тема(2) тиждень ремонтую(3) аби 20 хвилин проїхати іноді(4) навіть(5) із вітерцем перед обуреними сусідками.
Кóму треба ставити на місці цифри
А1
Б2
В3
Г4
Д5
15.                       Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака.
Розділовий знак
1кома в безсполучниковому реченні
2кома в складнопідрядному реченні
3кома в складносурядному реченні
4кома при відокремленій обставині
Приклад
АМіж зеленими садами, між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.
БУткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.
ВЯра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.
ГДесь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.
ДУ плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки.
16.                        Складносурядне речення утвориться, якщо до фрагмента «Уранці землю притрусив легкий сніжок...» додати
Азалишивши на ній неприкриті плями.
Бдарма що була середина жовтня.
Ва вечір видався дивовижно теплим.
Гтак що вийти на футбольне поле ми не змогли.
Ді перетворив галявину на строкатий візерунок.
17.                       Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення
1… навіть хлопчаки їх не лякали.
2… сповіщали про наближення дощу.
3… дарма що шуліка висів у небі.
4… і байдуже їм було до всього.
Тип речення
Апросте з відокремленими членами
Бпросте з однорідними членами
Вскладнопідрядне
Гскладносурядне
Дскладне безсполучникове
18.                       Правильно розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні
АЯ цієї пісні раніше не чув, – сказав студентові Василь: – Ви її всю знаєте?
Б«Щось воно недобре»: подумав Андрій, удивляючись у пітьму.
В«Може, я міг би вам допомогти?» – довірливо запитав незнайомець.
Г«М’ята», – прошепотіла Настя. – «Зійшла холодна м’ята».
ДЧоловік, піднявши злегка картуза, повагом промовляє – «Люди, схаменіться».
19.                       З’ясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропусків.
Розділовий знак
1кома
2двокрапка
3лапки
4тире
Речення
А«Стій, – гукав на неї Іван, […] звідки ти приїхала?»
Б«Як дивно все відбувається. Як дивно! […] – думав Микола.
В«Лиши біду, нехай щезає від тебе! – радив спокійно хлопець […] – Нема з ким говорити!»
Г«Ще б ми стільки прочитали, як ти, – докинула Василина й пояснила подрузі […] – Узимку цілі ночі просиджує над книжками».
Д«Наша артіль бідна, – сказав старий […] – і кидати шаланду в морі не годиться».
20.                       Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак або його відсутність).
Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку
Акоми 1 і 7 виділяють відокремлені означення
Бкома 2 розділяє головну й підрядну частини
Вдвокрапка 3 стоїть після узагальнювального слова
Гкоми 4 і 5 розділяють частини складносурядного речення
Дна місці цифри 6 коми немає, оскільки означення є неоднорідними
21.                       Складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною утвориться, якщо до речення «Сірі хмари насувалися все ближче …» додати
А… мов пізньої похмурої осені.
Б… бо сильний вітер їх щодуху підганяв.
В… неначе накочувалися величезні хвилі.
Г… так що треба очікувати грозу.
Д… щоб пролитися рясним дощем.
Слово здавалося є вставним у реченні (окремі розділові знаки пропущено)
А
Усе довколишнє здавалося їй перевитим піснями, веселими чи сумними, як буває пройнятий сяєвом сонця простір.
Б
Багатьом здавалося що й увесь півострів зараз палає в пожежах, адже куди не глянь – звідусіль шугає вогонь, тріщить, гуде в деревах, жаркий, агресивний.
В
Кущ здавалося і зимою зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалося його цупке зелене листя, не змучене холодом, не скалічене морозом.
Г
Широкі промені вдарялись об кам’яні плити, курилися золотим димом, від чого здавалося що все тут пливе, рухається, злітає в просторі.
Д
Уже придивилася до його очей і побачила: те, що здавалося байдужістю, насправді було мудрістю й глибоко захованим стражданням.
22.                       Установіть відповідність між видом речення та прикладом.
Вид речення
1складнопідрядне
2безсполучникове
3складне з різними видами зв’язку
4складносурядне
Приклад
АМільярди перлин мерехтіли на всьому, випромінюючи маленькі сонця, розсипаючи спектри на лапатім листі дубів і ліщини.
БТихо-мирно спала зграя лебедина, і даремно лебідь звав, будив її.
ВСтоять жоржини мокрі-мокрі, сплять діамантові жуки, під грушею у дикій моркві до ранку ходять їжаки.
ГКоли з дерев, сумно кружляючи, падало жовтогаряче листя, повернувся додому Оксен.
ДТи з’явилась мені – і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ.
23.                       Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире
1тире при відокремленій прикладці
2тире в реченні з однорідними членами
3тире між підметом і присудком
4тире в неповному реченні
Приклад
АНайбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість
БДівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.
ВЗацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.
ГКласична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.
ДЗображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.
24.                       Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати фрагмент рядка
А… кидаю всі невідкладні справи та йду в поля далекі.
Б… у цей час народжуються нові потаємні мрії та сподівання.
В… час пробудження природи від тривалого зимового сну.
Г… ласкаву, сонячну, повну радісних пташиних переливів.
Д… коли з-під снігу виглядають перші блакитні проліски.
Кому (коми) треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)
АА тим часом місяць пливе оглядать небо й зорі та землю й море.
БУ моїй душі бриніли людські голоси і ні вдень ні вночі не давали спокою.
ВПідемо до лісу або в гай погуляти чи на річку порибалити.
ГЖовтороте ластів’ятко силилося вилетіти з гнізда та ще не змогло.
ДПізньої осені на зритій землі поплуталась гарбузова огудина.
25.                       Синонімічним до простого речення “У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю успіху” є складнопідрядне речення.
АУ сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, щоб особистість могла досягти успіху.
БУ сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, адже це свідчить про досягнення особистісю успіху.
ВУ сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, оскільки так особистіть досягне успіху.
ГУ сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне через те, що так особистість може досягти успіху.
ДУ сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, тому що так особистість може досягти успіху.
26.                       Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире.
1тире при відокремленому означенні
2тире в складносурядному реченні
3тире при однорідних членах речення
4тире між підметом і присудком
Приклад
АЯ усміхнусь – і все навкруг сміється.
БПечаль пече – гаряча і нестримна.
ВДля гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.
ГНепереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.
ДНа річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша.
27.                       Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Унизу,(1) за Ворсклою,(2) розгорталася в заобрійну далеч мальовничі простори рідної Вкраїни,(3) звідти попід самі вікна підступало море народного життя з його журбами й радощами,(4) з чародійними пісенними вечорами,(5) сповненими поезії,(6) яка бентежила душу то піснею-задумою,(7) то лукавим жартом,(8) то щемкою сльозою.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку
Акоми 1 і 2 – при уточнювальній обставині
Бкома З – між частинами складносурядного речення
Вкоми 4, 7 і 8 – між однорідними членами
Гкома 5 – при відокремленому означенні
Дкома 6 – перед підрядною частиною складного речення
28.                       Підрядним реченням причини можна замінити відокремлену обставину в рядку
АБерести й клени стоять обабіч вулиці, підпираючи високу баню неба.
БНезважаючи на ранню весну, надворі вже зранку душно й жарко.
ВЯсний місяць зблід, засоромившись зірки та червоного ранку.
ГСонце, щойно викотившись, тихо пливло понад зеленими плавнями.
ДОстанні промені, попри всі спроби зачепитися за обрій, знесилено зникали.
29.                       Речення з однорідними членами утвориться, якщо до частини «Люблю я теплі травневі вечори…» додати фрагмент рядка
А… але не терплю холодних листопадових.
Б… зі щебетанням птахів у нашому саду.
В… тоді так мріється про щось небуденне.
Г… напоєні пахощами яблуневого цвіту.
Д… хоча й червневі мають свої принади.
30.                       Пунктуаційну помилку допущено в реченні
АЩе великий Микола Гоголь, наш славний земляк, захоплено говорив про мову українського народу.
БКінь вийшов на сизу піщану косу і струсивши воду, відчув себе вільним, сильним, непереможним.
ВНа оболоні, залитій водою, походжали на певній відстані один від одного, поважно переставляючи ноги, лелеки.
ГЖенеш свою корівчину пасти в поле, десь за тобою сонце, сходячи, крізь дерезу спілим кавуном червоніє.
ДДівчина ступає на палубу, і літній слуга вслід їй виносить велику клітку з пернатим красенем – вінценосним журавлем.
31.                       З'ясуйте причину вживання тире в наведених реченнях.
Випадок уживання тире
1перед узагальнювальним словом
2між підметом і присудком
3при відокремленій прикладці
4у безсполучниковому реченні
Приклад
АДмухнув вітрець - і мрії ті пропали.
БНі сивий академік, ні учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.
ВСоловей співає - серце завмирає.
ГУ будь-якій ситуації залишатися Людиною – ось єдина умова життя.
ДЧасом над горами встає веселка – різнобарвний стовп світла.
32.                       З'ясуйте, яким компонентом ускладнено речення.
Речення (розділові знаки пропущено)
1Щирий людський сміх кажуть віку додає.
2Тихо курілися луки переливаючись барвами.
3Народи явлені у Слові достойно жити можуть на землі.
4І нехай в'януть білі й рожеві червоні й блакитні троянди.
Ускладнювальний компонент
Авставне слово
Боднорідні члени речення
Ввідокремлене означення
Гвідокремлений додаток
Двідокремлена обставина
33.                       З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок.
Розділовий знак
1кома
2тире
3двокрапка
4дужки
Приклад
АВ житті мені весь вік тужити … не жити.
БСхилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки стелить ... Б.-І. Антонич...
ВВона прийшла ... заквітчана і мила... і руки лагідно до мене простягла.
ГІ розкажім собі обіймами... про тишину над оболонями.
ДБо така вже природа агави ... вона цвіте, щоб умерти, й умирає, щоб цвісти.
34.                       Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення
1...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.
2...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.
3...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.
4...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.
Тип речення
Апросте з однорідними членами
Бпросте з відокремленим членом
Вскладнопідрядне
Гскладносурядне
Дскладне безсполучникове

Немає коментарів:

Дописати коментар