понеділок, 2 листопада 2020 р.

Українська мова. Основа слова та закінчення. Змінні й незмінні слова. 5 клас

 1. Опрацювати вправу 121, с. 56-57, таблиця "Значущі частини слова".

Виконати вправи 122, 123.

2. Опрацювати вправу 124, таблиця "Незмінні слова".

Зробити конспект :

Корінь — це спільна частина споріднених слів.

Префікс — значуща частина слова, що стоїть перед коренем i слугує для творення нових слiв чи iнших граматичних форм одного слова.

Словотворчi префiкси змiнюють лексичне значення слова. Наприклад: глядач – наглядач (що робити? – що зробити?).

А формотворчi префiкси використовуються для утворення нових форм слiв. Наприклад: писати – дописати (доконаний вид дiєслова).

Суфікс — це значуща частина слова, яка стоїть після кореня. У словах, які мають закінчення, суфікс стоїть між коренем та закінченням. 

 

Закінчення — змiнна значуща частина слова, що виражає його граматичне значення, а також слугує для зв’язку слiв у словосполученнi й реченнi.

Наприклад: у словi лiтнiй закiнчення -iй вказує на чоловiчий рiд, однину, називний вiдмiнок (тобто слово вiдповiдає на питання який?).

Усi змiннi слова мають закiнчення. Воно може бути нульовим, якщо не позначається лiтерою i не виражається звуком, але має граматичне значення. Наприклад, у словi лiс нульове закiнчення вказує на чоловiчий рiд, однину, називний вiдмiнок (тобто слово вiдповiдає на питання що?)

Не мають закiнчення незмiнюванi слова:

прислiвники (як?): голосно, зранку

дiєприслiвники (що роблячи? що зробивши?): пишучи, приїхавши

iнфiнiтив дiєслова (що робити? що зробити?): робити, читати

незмiнюванi слова iншомовного походження: таксi, бюро

Основа слова — частина слова без закiнчення, яка виражає його лексичне значення.

Наприклад, у словах весна, мiський, пiдводний видiляються основи весн-, мiськ-, пiдводн- шляхом вiдкидання закiнчень -а, -и, -ий.

Основа слова – це:Частина слова без закінченняЧастина слова, яка виражає його лексичне значенняЧастина слова, яка виражає граматичне значення словаЧастина слова, яка слугує для творення нових слів Орфоепія вивчає правильну вимову слів, фонетика – звуковий склад мови, орфографія – правильність написання


Виконати завдання в зошиті.

Тести будова слова

Тести будова слова

1. Укажіть групу спільнокореневих слів
а) вечеря, вечір, увечері, вечоріє;
б) підводний, вода, підвода, водяний;
в) нічний, нічка, вночі, нічого.


2. Укажіть різні форми одного й того самого слова.
а) зелений, зеленіти, зеленка, зелень;
б) день, дня, днем, дні;
в) сніг, сніговик, сніжинка, сніжний.


3. Укажіть слово, утворене суфіксальним способом:
а) міжгір’я ;
б) прочитати;
в) будильник.


4. Укажіть слово, утворене префіксально-суфіксальним способом.
а) сильний;
б) подорожник;
в) праліс.


5. Укажіть групу слів, у кожному з яких на місці пропуску пишеться И.
А) зб..рати, заст…лати, розд..рати;
Б) завм..рати, пом…рати, зб..ру;
В) відп..рати, розт..рти, заст…лити.


6. Укажіть групу слів,у формах яких звук І не чергується з О або з Е:
А) кінь, камінь, грім;
Б) стріляти, зберігати, защіпати;
В) сніг, кінець, хліб.


7. Укажіть групу слів, у коренях яких пишеться І:
А) щ..рий, щ..тка, щ..пнути;
Б) зач..пати, веч..р, ч..тко;
В) щ..лина, щ..т, щ..рість.


8. Позначте рядок, у якому всі слова відповідають схемі:
А) під’язичний, прибережний, святковий;
Б) обійшов, наріччя, стиха;
В) зносити, щорічний, загуркотів.


9. Позначте рядок, у всіх словах якого потрібно вставити префікс С-:
А) ..ціпити, ..коротити, ..клад;
Б) ..хотіти, ..хил, ..фотографувати;
В) ..пробувати, ..колотити, ..шити.


10. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з префіксом ПРЕ-:
А) ..хороший, ..красно, ..мудрий;
Б) ..вабливо, ..гарний, ..фікс;
В) ..погано, ..тулок, ..мудрість.

11. Укажіть групу спільнокореневих слів
а) сонце, сонця, сонцю, сонцем; б) вода, , водяний, водяник, водити;
в) земля, земляний, приземлитися, землянка.


12. Укажіть різні форми одного й того самого слова.
а) музика, музичний, музикант, музикальний;
б) мрія, замріяний, мрійник, омріяний;
в) ходити, ходив, ходили, ходитимуть.


13. Укажіть слово, утворене префіксальним способом:
а) престарий ;
б) доброта;
в) будильник.


14. Укажіть слово, утворене префіксально-суфіксальним способом.
а) надзвуковий;
б) слухач;
в) снігопад.


15. Укажіть групу слів, у кожному з яких на місці пропуску пишеться И.
А) підп..рти, заст…лати, розд..рати;
Б) завм..рати, пом…рати, тр..вожать;
В) відп..рати, розт..рти, заст…лити.


16. Укажіть групу слів,у формах яких звук І не чергується з О або з Е:
А) гірник, камінь, грім;
Б) стріляти, зберігати, защіпати;
В) піна, кінець, постріл.


17. Укажіть групу слів, у коренях яких пишеться І:
А) ч..льний, щ..чка, зач..пати;
Б) ч..тко, щ..риця, щ..льний;
В) веч..рній, оч..кувати, щ..пці.


18. Позначте рядок, у якому всі слова відповідають схемі:
А) рідня, дубки, гілочка, людина;
Б) сонечко, листочки, квіти, травичка;
В) кіски, синенький, веселий, сонний.


19. Позначте рядок, у всіх словах якого потрібно вставити літеру З:
А) бе..порадний, ро..сіяти, ро..ток;;
Б) ..фабрикований, бе..печно, ро..тягнути;
В) бе..правний, ..шити, ро..палити.


20. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з префіксом ПРЕ-:
А) ..чудово, ..чинити, ..мудрий;
Б) ..вабливо, ..гарний, ..года;
В) ..погано, ..зирство, ..мудрість.


Домашнє завдання: виконати вправу 127, с 58.


Немає коментарів:

Дописати коментар