понеділок, 30 березня 2020 р.

Дієслово. Вправи. Домашнє завдання.

Вправи на закріплення
Картка 1.
Завдання: 1) виписати дієслова, визначити їх вид і час;
2) зробити синтаксичний розбір п’ятого  речення.
1. У дохристиянські часи писанка виконувала роль оберега.
2. Наші предки вірили у її магічну силу.
3. Глиняні писанки, якими виганяли злі сили, були знайдені в давніх похованнях.
4. В Україні археологи виявили близько двадцяти міст, які були центрами виготовлення цього чудо-витвору.
5. Зберігати звичай писанкарства – наш обов’язок (За О.Воропаєм).

Картка 2.
Завдання: 1) виписати дієслова, визначити їх вид і час;
2) зробити синтаксичний розбір п’ятого  речення.
1) Зріла пісня в гаях солов’їна, вітерець пелюстки рвав з калини (М.Барчук).
2) А тим часом із діброви козак виїжджає, під ним коник вороненький насилу ступає (Т.Шевченко).
3) Ніч упаде в моря, зійде рясна зоря, а посеред степів знов розцвіте калина (В.Шовкошитний).
4) Не дасть собі в душу наплювати (Нар. тв.). 
5) Наші предки шанували сонце (Н.Кочережко).

Картка 3.
Завдання: 1) виписати дієслова, визначити їх вид і час;
2) зробити синтаксичний розбір п’ятого  речення.
1) Від того часу минуло вісім літ.
2) Відбувалося це одного майового поранку, ще за годину перед сходом сонця.
3) День був зимний, схожий на типові весняні поранки.
4) Ще спиться Закуттю, не видно ні життя, ні руху.
5) На сході небо червоніло чимраз більше (За А.Чайковським).
Тестування .
І.Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1. Завершіть подане твердження.
Дієслова у формі теперішнього та майбутнього часу змінюються за ...
а) особами і родами;
б) родами і числами;
в) особами і числами;
г) числами і відмінками;
ґ) родами, числами і відмінками.
2. У якому рядку всі дієслова вжито у формі теперішнього часу?
а) Полощу, думаю, мріють, спиш, турбується;
б) дивишся, бігли, спізнишся, радиш, зрізав би;
в) глянь, відійти, посміхається, лунатимуть, світи;
г) прибіг, перевірила, допомагатимуть, плете, відплив;
ґ) слухаю, відчувають, ревіла, подорожували, відцвітає.
3. Укажіть речення, у якому вжито дієслово у  2-ій особі однини теперішнього часу.
а) Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало (Леся Українка).
б) І лічить досі літа зозулине кування (В.Сосюра).
в) Співай, щасливий жайворонку, у піднебессі! (Є.Гуцало).
г) Вузлуваті натруджені дуби важко розкинули нерухомі шатра (М.Стельмах).
ґ) Край берега, у затишку, прив’язані човни (Л.Глібов).
4. У якому рядку усі дієслова мають граматичне значення 3-ої особи множини?
а) Ходитимуть, будуть відпочивати, нехай стоять, відчиніть, стань;
б) чекають, проклинають, підіймають, зустрічають, здається;
в) дихають, вирізьблюють, відпочивають, звертаються, заходять;
г) засівають, няньчать, позичають, говоріть, нехай кроять;
ґ) підійшов би, відчув, нехай виконують, мовчать, нехай рятує..
5. Укажіть рядок, у якому правильно вказано, як змінюються дієслова у формі минулого часу:
а) за числами і особами;
б) за числами, особами і родами;
в) за особами;
г) за родами;
ґ) за числами і в однині за родами.
6. У якому рядку всі дієслова вжито у формі минулого часу?
а) Знайшов, підпорядкувала, злетіло, скинув, кричав;
б) співаючи, засумував, згорів би, слухаю, відчинив;
в) шукаю, затримав, вилетів, гомониш, зловіть;
г) марить, вилляв, принести, провокував, любується;
ґ) приніс, кинув, чекатиму, випрасував, закохався.
2. Установіть відповідність між дієсловами та часовими формами, до яких вони належать.
ІІ. Тестові завдання на встановлення відповідності
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою
1. Установіть відповідність між дієсловами та часовими формами, до яких вони належать.
1) Спішу;                                  
2) буду виконувати;                
3) співала;                                
4) виконаю;                              
5) співатиму.                                  
А) Минулий час;
Б) майбутній час (проста форма);
В) теперішній час;
Г) майбутній час (складна форма);
Ґ) майбутній час (складена форма);
Д) теперішній час у значенні минулого.

2. Установіть відповідність між дієсловами та їх граматичними категоріями: особами й числами.
1) Слухаєш;                              
2) читатимемо;                         
3) жаліють;                               
4) заперечуєте;                          
5) йду.                                       
А) Перша особа множини;
Б) друга особа однини;
В) друга особа множини;
Г) третя особа множини;
Ґ) перша особа однини;
Д) третя особа однини.

3. Установіть відповідність між дієсловами та їх граматичними категоріями виду й часу.
1) Керує;                                    
2) відспівав;                              
3) розпочне;                              
4) лунатиме;                              
5) писав.                                    
А) Доконаний вид, минулий час;
Б) недоконаний вид, теперішній час;
В) недоконаний вид, майбутній час;
Г) доконаний вид, майбутній час;
Ґ) доконаний вид, теперішній час;
Д) недоконаний вид, минулий час.

4. Установіть відповідність між дієсловами та їх граматичними категоріями  часу, роду, особи, числа.
1) Роблять;                                    
2) розтоптав;                                 
3) буду шкодувати;                      
4) висушила;                                 
5) знатимете.                                  
А) Майбутній час, друга особа, множина;
Б) майбутній час, перша особа однини;
В) теперішній час, третя особа множини;
Г) майбутній час, перша особа множини;
Ґ) минулий час, жіночий рід, однина;
Д) минулий час, чоловічий рід, однина.

5. Установіть відповідність між дієсловами та їх граматичними категоріями  часу, роду, особи, числа, виду, перехідності/неперехідності.
1) Шкодую за минулим;              
2) закують зозулі;                         
3) слухаємо музику;                     
4) вивчив поезію;                          
5) умилися в річці.                             
А) Майб. час, третя ос., множ., док. вид, неперехідне;
Б) теп. час, перша ос., множ., недок. вид, неперехідне;
В) мин.час, чол. рід, одн., док. вид, перехідне;
Г) теп. час, перша ос., одн., недок. вид, перехідне;
Ґ) мин. час, сер. рід, одн., док. вид, неперехідне;
Д) теп. час, перша ос., одн., недок. вид, неперехідне.

6. Установіть відповідність між дієсловами та способами, до яких вони належать.
1) Ввійдіть;                                    
2) слухав би;                                  
3) відпочивай;                                
4) нехай скажуть;                          
5) ловити.                                       
А) Умовний;
Б)  інфінітив;
В) наказовий (без частки);
Г)  наказовий (з часткою);
Ґ)  дійсний;
Д) у значенні наказового вжитий дійсний спосіб.

Домашнє завдання.
Вправа 
І. Утворіть префіксальним способом від дієслів доконаного виду дієслова недоконаного виду. Виділіть суфікси.
Розважити, відмінити, завершити, пригадати, створити, залишитися, скоротити, вишивати, виправити, продовжити, оформити, задивитися, згадати.
ІІ. Випишіть дієслова, що належать: а) до І б) до ІІ дієвідміни:
 мазати, клеїти, поїти, біліти, білити, кидати, кричати, розповісти, бачити, віяти, бити, просити, радити, спати, бігти, хотіти, булькотати;  дієвідміни: писати, кричати, жати, слати, бурмотіти, свистати, свистіти, чекати, везти, жити, радити, мостити, відповісти, вити, сипати, шити.

Немає коментарів:

Дописати коментар