ТЕСТИ. ВАРІАНТ І
В І. 1. На перший склад падає наголос у
всіх словах, ОКРІМ
А жалюзі Б косий В причіп Г випадок
2. Однорідними означеннями ускладнено
речення (розділові знаки пропущено)
А
Невеликі карі очі блищали з-під чорних брів.
Б
Бурхливе вранішнє море хлюпало в сонний берег.
В Легка синювата пара здіймалася
над розігрітою землею.
Г Обережні приглушені кроки наполохали
сарну.
3. Антонімами є слова в рядку
А постійний – сталий Б різниця – тотожність
В приємний – милий Г
провісник – предтеча
4. Суфікс -інн(я) має різне
значення в словах рядка
А носіння, говоріння Б ходіння, шарудіння
В гасіння, коріння Г терпіння, водіння
5. Дотримано норми узгодження
прикметника з іменником у рядку
А високий насип Б
прудке кенгуру
В учена ступінь Г
рожеве фламінго
6. Граматично правильне речення
утвориться, якщо до фрагмента «Переглянувши фільм,..» додати
А проводиться обов'язковий аналіз
гри акторів.
Б хлопці поділилися своїми
враженнями з нами.
В він надзвичайно сподобався всім моїм
друзям.
Г з радістю знову перечитується художній
твір.
Прочитайте
текст і виконайте завдання 7–10.
(1)
Після не/довгої темної ночі починало світати. (2) Край неба вже горів
не/рожевим огнем, а ясно-червоним полум’ям. (3) Промайнула хвилина, друга – і
пучок жовтогарячого світла заіскрився, розливаючись по горах і лісах. (4)
Повітря було кришталево чисте, прозоре.
(5) Сонце обливало землю яскравим світлом, гріло, пестило теплом свого проміння. (6) Обізвалася трава
не/впевненими голосами тисячі тендітних
мешканців: коників, джмелів, комариків. (7) У повітрі бриніла не/перевершена
жайворонкова пісня. (8) Прокинулось усе.
7. Окремо в тексті треба писати сполуку
слів
А не/рожевим
Б не/довгої В
не/впевненими Гне/перевершена
8. У ролі підмета вжито в тексті
виділене слово
А прозоре Б проміння В
усе Г тисячі
9. Складним є речення
А друге Б
шосте В п’яте Г третє
10. У першому реченні вислів «починало
світати» можна замінити фразеологізмом
А виходити у світ Б
зав’язувати світ
В займатися на світ Г
заступати світ
11. Виділені літери позначають однаковий
звук у кожному слові рядка
А погляд, кладка, передзвін Б нитці, баскетбол, молитва
В захист, розвиватися, пізній Г сьорбати, весняний, всюди
Д край, вокзал, закріплення
12. Потрібно поставити у на
місці всіх пропусків у рядку
А побував … Полтаві, заголовок … журналі,
пташенята … гнізді
Б костюм … шафі, подивитися … вічко,
постукав … двері
В впадати … вічі, записано … статуті,
місця … автобусі
Г квітка … вазоні, світло … кімнаті,
розчиняється … молоці
Д бузок … цвітінні, літак … хмарах,
повідомили … новинах
13. Спрощення в групах приголосних треба
позначати на письмі в усіх словах
А гус..нути, кіс..лявий,
провіс..ницький Б безшелес..ний, безвиїз..ний,
зап’яс..ний
В ус..ний, благовіс..ний, тиж..невик Г тріс..нути, контрас..ний, рідкіс..ний
Д захис..ник, протес..ний, кількіс..ний
14. Разом треба писати всі складні слова
в рядку
А фото/журналіст, високо/ефективний,
екс/чемпіон
Б кисло/молочний,
суспільно/політичний, пів/кілометра
В супер/обкладинка, західно/європейський,
мікро/схема
Г мега/маркет, яскраво/жовтий,
кілька/мільйонний
Д перекоти/поле, відео/конференція,
міні/готель
15. Літеру в треба писати на
місці обох пропусків у рядку
А ..ступ (початкова частина твору),
..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)
Б ..права (спеціальне завдання), ..права
(адміністративна установа)
В..лада (керівні органи), ..лада
(право керувати кимось або чимось)
Г ..мова (домовленість, угода,
договір), ..мова (вимога, пропозиція)
Д ..клад (грошова сума, унесена до
банку), ..клад (порядок, заведений у родині)
16. Граматично правильне продовження
речення «Перебуваючи на екскурсії в
Холодному Яру,..» наведено в рядку
А хлопців зацікавили розлогі
столітні дуби.
Б нас здивував таємничий
Мотронинський монастир.
В запам’яталося місце освячення
гайдамацької зброї.
Г сповнюєшся дивовижною силою козацького
краю.
Д нам розповіли про історію написання
роману «Залишенець».
17. Як справжній митець(1) він(2) незважаючи
на уявну відчуженість від світу(3) був уважний(4) чутливий до всього
навколишнього(5) і ніколи не стояв осторонь рухів та змін. Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ А 5 Б
2 В
3 Г 4 Д 1
18. Прочитайте речення. Демонстрація … нової колекції … відбудеться через …
Граматично правильним є варіант
послідовного заповнення пропусків
А пальт, Віктора Ткаченка, півтори
місяця
Б пальто, Віктора Ткаченка, півтора місяця
В пальт, Віктора Ткаченко, півтора
місяця Г пальт, Віктора Ткаченка, півтора місяці
Д пальт, Віктора Ткаченка, півтора місяця
19. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму
наказового способу дієслова в рядку
А читаймо, їжмо Б сядемо,
повірмо В бережімо, печімо
Г живімо, стіймо Д дихаймо,
граймо
20. Речення з однорідними членами можна
утворити, якщо до частини «Я обожнюю теплі травневі вечори…» додати
А. хоча й червневі
мають свої принади.
Б зі щебетанням птахів у нашому саду. В тоді
так мріється про щось небуденне.
Г напоєні пахощами яблуневого цвіту. Д
але недолюблюю холодні листопадові
21. Правильно оформлено пряму мову в
реченні
А Іван Франко писав «Народи тільки тоді
зможуть досягнути щастя й свободи, коли всі будуть ученими працівниками».
Б «Бути людиною, – стверджував Антуан де
Сент-Екзюпері – це означає відчувати, що ти за все відповідаєш».
В«Ми – не безліч стандартних «я», –
стверджував Василь Симоненко і додавав: – А безліч всесвітів різних».
Г «Багато величного є на Землі, але немає
нічого більшого, як людина» – переконував славетний драматург Софокл.
Д «Людина не для того створена, щоб
терпіти поразки… – писав Ернест Хемінгуей. Людину можна знищити, але її
неможливо перемогти».
22. НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення
А Сучасна людина переймається чистотою
води й повітря.
Б Автомобілі й теплові електростанції
забруднюють атмосферу.
В
Якість питної води залежить від умов очищення й транспортування.
Г І науковці, і громадські
організації проводять моніторинг стану довкілля.
Д У всіх країнах світу, Заходу є
серйозні програми захисту довкілля.
23. Не є синонімом до простого
речення «Через постійне плазування в
тіні ви позбавляєте себе можливості знайти сонце» варіант:
А Ви не зможете знайти сонце, бо
вибрали плазування в тіні.
Б Ви не зможете знайти сонце, якщо
виберете плазування в тіні.
В Ви не зможете знайти сонце, тому що
вибираєте плазування в тіні
Г Ви не зможете знайти сонце, оскільки
вибираєте плазування в тіні.
Д Ви не зможете знайти сонце, адже
вибрали плазування в тіні.
24. Увідповідніть фразеологізм із його
антонімом.
1 підносити до небес 2 нагуляти
жиру 3 дати відкоша 4 слова не видавиш
А спáсти з лиця Б ударити
по руках В заварити кашу Г язик без кісток
Д давати прочухана
25. З’ясуйте, який відокремлений член
речення є в кожному прикладі.
1. додаток 2 означення 3
обставина 4 прикладка (різновид означення)
А Окрім заповідників і національних
парків, значну роль у збереженні флори та фауни відіграють заказники.
Б Заказники, місця тимчасової заборони
полювання, створюють з метою відновлення природних комплексів.
В Власники природних об’єктів, оголошених
заказниками, зобов’язані забезпечити режим охорони та збереження таких
територій.
Г Поставивши за мету захист рослин і
комах, в Україні створили кілька ботанічних та ентомологічних заказників.
Д Іноді заказник відіграє важливу,
фактично вирішальну роль у збереженні й відновленні певного рідкісного виду.
26. Доберіть приклад до кожної умови
вживання тире.
1 тире між підметом і
присудком 2 тире на місці пропущеного члена речення
3 тире при відокремленій прикладці 4 тире в безсполучниковому складному
реченні
А Краще кепсько виконати свій
обов’язок, аніж добре – чужий.
Б Бути особистістю – це бути самостійним
джерелом дії.
В Звільнишся від зла – у тебе залишиться
лише добро.
Г Любов, щирість, милосердя – такі
риси має виховувати в собі кожен.
Д Я знаю лише одного тирана – тихий
голос мого сумління.
27. Приєднайте до фрагмента «Візьміть за правило щодня читати кілька
сторінок книжки…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте
тип кожного з утворених речень.
1 і ви помітно збільшите свій словниковий
запас.
2 щоб отримати справжню насолоду від
занурення у світ образів.
3 обираючи її з-поміж запропонованих для
позакласного читання.
4 зокрема твори сучасної літератури.
А просте речення з відокремленим
означенням
Б просте речення з відокремленим додатком
В просте речення з відокремленою обставиною
Г складносурядне речення
Д складнопідрядне речення
28. 3’ясуйте, якими частинами мови є
виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). (1)Навіть не дивлячись на годинник, знаю, (2)що зараз
(3)чверть (4)на восьму.
А іменник
Б числівник
В прийменник
Г сполучник
Д частка
29. Прочитайте речення (цифри в
дужках позначають наступне слово).
(1)Виробле(н,нн)і
віками найкращі форми (2)віта(н,нн)ь у (3)повсякде(н,нн)ому (4)спілкува(н,нн)і
– це не якась забаганка, а наш (5)буде(н,нн)ий етикет, наша культура
(6)взаєми(н,нн).
Без
подвоєних літер треба писати слова, позначені цифрами
А 1, 2, 3
Б 2, 4, 6
В 1, 4, 5
Г 1, 2, 6
Д 3, 4, 6
30. Потребує редагування речення
А Формуючи завдяки спорту міцні
м’язи, людина вдосконалює своє тіло.
Б Спорт загартовує й характер, виховуючи
наполегливість і силу волі.
В Тренуючи різні групи м’язів, не забувай
розвивати й свій інтелект.
Г Зміцнівши фізично, завжди ставай
на захист слабших за тебе.
Д Попрацювавши на різних тренажерах,
спорт стане ще більш корисним.
ТЕСТИ. ВАРІАНТ ІІ
В
ІІ. 1. На перший склад падає наголос у
слові
А
віршовий Б фаховий В корисний Г підлітковий
2. Вставним словосполученням ускладнено
речення (розділові знаки пропущено)
А
За теорією Ч. Дарвіна було знято кілька цікавих науково-популярних фільмів.
Б За теорією Ч. Дарвіна тривалий час
уважно слідкували науковці в Кембриджі.
В За теорією Ч. Дарвіна з’явилися й
інші пояснення чинників еволюції видів.
Г За теорією Ч. Дарвіна головною рушійною
силою еволюції є природний добір.
3. НЕ є синонімами словá в рядку
А поступ, прогрес Б
занепад, регрес В карта, масштаб Г тираж, наклад
4. Спільнокореневими до
слова гнати є всі слова, ОКРІМ
А переганяти Б
розігнутися В навздогінці Г наздожену
5. Не мають закінчення обидва слова в
рядку
А ухвалено, збудований Б
сорок, по-полтавськи В запанібрата, змито
Г горілиць, плакучі
6. Прикметники із суфіксом -зьк- можна
утворити від усіх іменників у рядку
А Париж, Збараж, грек Б Сиракузи, боягуз, Тибет
В киргиз,
Норвегія, Кавказ Г Запоріжжя, латиш, Світязь
7. Прочитайте
текст і виконайте завдання 7–10.
(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про
чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка
«зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять,
здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3)
Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а
потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти
примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за
сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми
підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово
розуміючи, що все в цих книгах справжнє.
7. Окремо в тексті треба писати сполуку
слів
А на/гору Б на/пам’ять В
на/зустріч Г до/купи
8 Слово фантастичні (речення
2) можна замінити всіма словами, ОКРІМ
А дивовижні Б правдиві В неймовірні Г казкові
9. Пунктуаційну помилку допущено в
реченні
А першому Б другому В
п’ятому Г третьому
10. У формі знахідного відмінка в тексті
вжито всі виділені слова, ОКРІМ
А історії Б людей В жінок Г романи
11. Підкреслені літери позначають
однаковий звук у кожному слові рядка
А човник, Чигирин, заручини Б боротьба, мабуть, юність
В відсоток, футбол, Ятрань Г сокіл, якби, колотнеча Д просьба, Острог, вести
12. Помилку в написанні прикметникового
суфікса допущено в рядку
А вишневий, замшевий Б
магнієвий, маршовий В гайовий, алюмінійовий
Г плюшевий, палацовий
Д тіньовий, почуттєвий
13. Подвоєні літери на місці пропусків
треба писати в усіх словах рядка
А
роз..броїти,
осерд..я, від..зеркалення Б шален..ий, військ..омат, в..ічливість
В спорт..овари, від..звеніла,
очікуван..ий Г передгроз..я,
суверен..ий, числен..ий
Д студен..ий, благословен..ий,
попідвікон..ю
14. Через дефіс треба писати всі слова в
рядку
А
прем’єр/міністр, давньо/руський, куди/небудь
Б по/українськи,
жовто/блакитний, більш/менш
В
все/таки, червоно/гарячий, військово/повітряний
Г
бізнес/центр, веб/сторінка, євро/стандарт
Д блідо/рожевий, по/п’ятеро,
хтозна/скільки
15. Правильні особові форми дієслів
наведено в рядку
А полять, сміються Б боряться,
орють
В сидять, носять Г гудуть, терплють
Д працюють, клеють
16. Правильно написано всі слова
іншомовного походження в рядку
А
Голландія, тона, метал Б Руссо, філіпінка, сума
В колектив, нето, Яффа Г Россіні, ванна, комісія
Д Міссурі, інтелект, шассі
17. НЕ ПОТРЕБУЄ редагування речення
А Як діяти, якщо ви зазнали
поразки: гучно хлопнути дверима й піти себе жаліти чи ціленаправлено працювати
далі?
Б Пройшовши такі життєві етапи,
розумієш, що найбільший успіх – це перемога над собою.
В Саме тоді варто зрозуміти:
хватить рюмсати, нарікати на оточуючий світ та займатися саморуйнуванням!
Г Подолати життєві негаразди допоможе
усердна робота над залагодженням проблем, а не посипання голови пеплом.
Д На щастя, поруч завжди опиняться
чутливі люди, які витруть ваші сльози, дадуть не лише паперову салфетку, а й
слушну пораду.
18. Прочитайте фрагмент учнівського
твору, у якому пропущено окремі слова.
Невдовзі Сергій з … виїхали на заміську
трасу. До … залишалося два … . Хлопці провели в дорозі майже добу, але це аж
ніяк не робило менш … їхню подорож.
Граматично правильним є варіант
послідовного заповнення пропусків
А Ігором, Львову, кілометра,
цікавою
Б І горем, Львова, кілометри,
цікавішою
В Ігорем, Львова, кілометри, цікавою
Г Ігорем, Львову, кілометра, цікавою
Д Ігором, Львову, кілометри, цікавішою
19. «Тетяна
з Андрієм … від екскурсовода, що Тарасові … встановлено тисячу двісті п’ятдесят
шість … в Україні й сто двадцять вісім за кордоном.». Правильним є варіант
послідовного заповнення пропусків
А Уперше, дізналися, Шевченку,
пам’ятників
Б
Вперше,
дізналися, Шевченку, пам’ятники
В Уперше, дізналася, Шевченко, пам’ятників
Г Вперше, дізналася, Шевченко,
пам’ятників
Д Уперше, дізналися, Шевченку, пам’ятники
20.. «Для успішної
підготовки проекту вкрай важливо працювати з однодумцями, бо згуртована команда
спроможна подолати будь-які перешкоди.». НЕ ВІДПОВІДАЄ
наведеному вислову за своїм змістом речення
А Запам’ятайте: працюючи з однодумцями
над підготовкою проекту, ви переконаєтеся, що згуртована команда спроможна
подолати всі перешкоди.
Б Зауважте, що для успішної підготовки
проекту треба згуртувати команду однодумців – і вона зможе подолати будь-які
перешкоди.
В Зважте, чи доцільно згуртовувати
однодумців для роботи над проектом з метою подолання будь-яких можливих
перешкод.
Г Візьміть до уваги: працюючи зі
згуртованою командою над підготовкою проекту, ви пересвідчитеся в її здатності
долати будь-які перешкоди.
Д Майте на увазі: над проектом
потрібно працювати з однодумцями, оскільки згуртована команда долає будь-які
перешкоди.
21. Складносурядне речення утвориться,
якщо серед варіантів продовження речення «Земля не може жити без сонця
…» вибрати
А … і води – цих першооснов життя. Б
… яке яскраво світить високо в небі.
В … а людина – без щастя Г… тому що все живе загине.
Д .… як квітка без води.
Відокремленою
обставиною ускладнено речення
А Цьогорічний конкурс квіткових
композицій став особливим, перетворив- шись на свято краси й добра.
Б Як людина широкого світогляду, політик
не має права на будь-які прояви нетерпимості й упередженості.
В Виконання всіх обов’язків, як і вчасне
звітування про перебіг справ, є свідченням організованості й відповідальності.
Г Хлопець, упевнений у правильності
своєї позиції, довго не міг змиритися з прикрою поразкою.
Д Серце кожного може стати
невичерпним джерелом добра, так потрібного для існування світу.
22. Лексичної помилки НЕМАЄ в реченні
А Салон італійської мебелі «Кватроченто»
запрошує: новий сезон відкрито!
Б Ломбард «Свіжа копійка» видає позики
під залог ваших автомобілів.
В Фірма «Бутоньєрка» – живі квіти для
будь-якої події у вашому житті.
Г Агенція «Без проблем!» – це професійне
обслуговування всіх ваших міроприємств.
Д Магазин «Усе для дому»: наші
дрібнички допоможуть зробити уют у вашій оселі!
23. Аж
тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав:
то була пісня,(3) що її найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза
Калліопа,(5) і,(6) можливо,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще
більшої сили,(8) щирості,(9) влади. НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання
розділових знаків, запропоноване в рядку
А коми 1 і 2 – при відокремленій
обставині
Б кома 8 і 9 – при однорідних
членах речення
В коми 4 і 5 – при відокремленій
прикладці
Г коми 6 і 7 – при вставному слові
Д кома 3 – перед сурядною частиною
складного речення
24. Увідповідніть фразеологізм із його
синонімом.
1 ні пари з вуст Г
2теревені правити В
3 грати очима Д
4 починати здалека А
А заходити збоку
Б за версту почути
В плескати язиком
Г рота не розкрити
Д
пускати бісики
25. З’ясуйте, яким членом речення є
виділений фрагмент.
1 підмет 2
іменна частина складеного присудка 3 означення 4
додаток
А Життєвий успіх людини часто пов’язаний
з умінням спілкуватися.
Б Мовлення – надзвичайно
важливий чинник порозуміння між людьми.
В Умовою успішного спілкування
є знання правил мовного етикету.
Г Той самий
комунікативний намір можна здійснити по-різному.
Д Конфлікти можуть
виникати через невдалий добір мовних засобів.
26. Доберіть приклад до кожного типу
односкладного речення.
1 означено-особове 2
неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове
А Під час доповіді не намагайтеся
показати багато ілюстрацій.
Б Ілюстрації в журналі та в доповіді
суттєво різняться!
В До кожної ілюстрації бажано дібрати
заголовок.
Г Над стилем доповіді працюють дуже
старанно.
Д Умій вчасно сказати і вчасно
замовкнути.
27. Доберіть приклад до кожного типу
односкладного речення.
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 безособове
4 називне
А Не докоряй ніколи і нікому.
Б Ніхто не винен у твоїх образах.
В Лиш посміються із такої примхи.
Г Не варто звинувачувать когось
Д Порада доброї і мудрої людини.
28. З’ясуйте, якими частинами мови є
виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Сучасна людина, щоб бути (1)успішною, має вчитися (2)впродовж (3)усього життя,
(4)опановуючи нові галузі знань.
А
займенник Б прикметник В форма дієслова (дієприкметник) Г форма дієслова (дієприслівник) Д прийменник
29. НЕ ПОТРЕБУЄ редагування речення
А Вища школа активно впроваджує в
навчальний процес інноваційні технології.
Б Молодь України – це передовий авангард
нашої незалежної держави.
В Ще й досі тривають дискусії та
суперечки вчених щодо походження видів.
Г Важко уявити сучасне життя без засобів
масової інформації та мас-медіа.
30.
НЕПРАВИЛЬНО утворено відмінкову форму числівника в реченні
А Деякі представники лускатих плазунів
мають хребет із чотирьохсот однакових хребців.
Б Відомо близько двохсот
двадцяти видів черепах із кістковим панциром, у якому міститься тулуб.
В Динозаври були панівною групою тварин
близько шестидесяти мільйонів років тому.
Г Досліджено, що швидкість польоту бабки
може сягати ста п’ятдесяти кілометрів за годину.
В ІІІ. 1. Іменником є слово, виділене в
реченні
А Із вершини пагорба мандрівники
бачили чарівні долини.
Б На світанку подорожні вирушили в далеку путь.
В За далекими долинами здіймалися рицарські замки.
Г Бастіони були оповиті ніжно-голубим туманом.
2. Літеру е потрібно писати в
усіх словах рядка
А об..ремок, віт..рець, зач..кати Б кр..мезний, л..цедій, сут..ніти
В кр..шталик, в..селка, ож..ледь Г шел..стіти, мар..во, нож..чок
3. Чергування голосних відбувається в
усіх наведених випадках, ОКРІМ
А лід - л..ду Б
слово - сл..вце В мішок - м..шечок Г пір’я - п..ро
4. Літеру и на місці пропуску
треба писати в усіх словах у рядку
А пр..бічник, пр..славний,
пр..леглий Б пр..буток, пр..крашений, пр..своїти
В пр..ховати, пр..звище, пр..гріти Г
пр..подобний, пр..бій, пр..вабити
5. Дотримано норми узгодження
прикметника з іменником у рядку
А тривала нежить Б
якісна шампунь В нестерпна мігрень Г
осіння розпродаж
6. Знак м’якшення треба писати на місці
пропуску в усіх словах рядка
А мистец..кий, учител..ство, камін..чик Б жмен..ці, винос..те, виріз..блений
В малесен..кий, одягаєт..ся, мен..ший Г
він..чати, запоріз..кий, жен..шень
Прочитайте текст
і виконайте завдання 7–10.
(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до
літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після
закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак,
ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під
Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в
Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не
залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені
тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї»,
«Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким
витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів
«50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й
такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять
мільйонів книжок.
7. Пунктуаційну помилку допущено в
реченні А
4 Б
2 В 3 Г 1
8. Разом у тексті треба писати сполуку
слів
А не/збайдужілих Б
не/відомий В не/давніх Г не/перевершені
9. У формі називного відмінка вжито
слово
А книги
Б видавництва В
друкарні Г пропозиції
10. Замість пропуску в третьому реченні
можуть бути всі слова, ОКРІМ
А засновником Б
конструктором В фундатором Г творцем
11. Виділені літери позначають той самий
звук у всіх словах рядка
А
доріжка, миєшся, широкий Б шістсот, Тбілісі, метелиця
В свято,
осінній, просьба Г будинок, бджола, Дніпро Д Великдень, аякже, ґрунт
12. Антонімами є слова
А серйозний - стриманий
Б деградувати - відроджуватися
В делікатний - приємний
Г акліматизований - пристосований
Д асиміляція - уподібнення
13. Подвоєні літери треба писати в усіх
словах рядка
А радіст..ю, нездолáн..ий, зіл..я
Б зван..я, жовч..ю, довгождан..ий
В піч..ю, студен..ий, священ..е
Г зроблен..ий, забут..я, суд..ею
Д завдан..я, велич..ю, старан..о
14.У молочно(1)білому світлі пів(2)місяця виблискує різно(3)барв'ям річка, по(4)тихеньку несучи
свої хвильки до темних крає(5)видів. Дефіс треба ставити на місці
цифри А 5 Б 2 В 3 Г 4 Д 1
15. Спрощення в групах приголосних на
місці пропуску позначається на письмі в усіх словах рядка
А блис..нути, влас..ний, щотиж..невий
Б безжаліс..ний, кіс..лявий, щас..ливий
В корис..ний, балас..ний,
проїз..ний
Г ненавис..ний, швидкіс..ний, форпос..ний
Д зап'яс..ний, радіс..ний, контрас..ний
16. М'який знак на місці пропуску треба
писати в усіх словах рядка
А кол..оровий, ослін..чик, виріз..блений
Б волос..кий, мал..ва, волин..ський
В буд..те, задзелен..чати,
крад..кома
Г байкал..ський, гет..манщина,
тис..нява
Д дівчинон..ці, ковал..ський,
лос..йон
17. Окремо з часткою не треба
писати виділене слово в рядку
А не/витрачені ще кошти
Б не/спростовані факти
В не/збалансований бюджет
Г не/налагоджені зв'язки
Д не/підписані договори підряду
18. Правильно вжито прийменник у реченні
А Скоро відбудеться чемпіонат по
спортивній гімнастиці.
Б Я дуже хвилююся про мого молодшого
брата Назара.
В Зараз перспективно працювати в
галузі біотехнологій.
Г Моя сестра охоче дала мені свій
конспект по математиці.
Д
При вашій допомозі ми добре підготуємо презентацію.
19. Замінити
прикметник цілий займенником увесь (у потрібній формі) НЕ МОЖНА в реченні
А На толоку традиційно збиралася ціла вулиця.
Б Цілий вік
вона тужила за своїм утраченим коханням.
В Не вистачить цілого життя, щоб дяку тобі скласти, мамо!
Г Квитки на спектакль були куплені
для цілої школи.
Д Казан хоч і був цілий, але вже добре пощербився.
20. Запропонована в дужках конструкція є
НЕПРАВИЛЬНОЮ в рядку
А за місцем перебування (по місцю перебування)
Б усупереч постанові (незважаючи на
постанову)
В з початку експерименту (від початку
експерименту)
Г берегти на всякий випадок (берегти про
всякий випадок)
Д заходи щодо поліпшення (заходи
для поліпшення)
21. Виділене слово можна замінити порівняльним
зворотом у реченні
А А чого ж ти, хлопче, своєю головою не подумав?
Б Серця людей добрих завжди
сповнені щастям.
В Підняв тоді дід свої очі на мене
й вороном глянув.
Г До складного іспиту я готувалася
цілими днями.
Д Аматорським хором нашого класу керувала Марина.
22. Уважалося,(1) що
рондель,(2) традиційна форма французької літератури,(3) придатний лише для
пейзажної чи інтимної лірики,(4) однак Павло Тичина створив свій різновид цього
жанру,(5) що увійшов у поетичний світ революційним фанфарним маршем,(6)
сповненим самобутніх рефренів.
НЕПРАВИЛЬНО поставлено кому у рядку.
А кома 6 – при відокремленому означенні
Б коми 2, 3 – при відокремленій прикладці
В кома 4 – перед сурядною частиною
складного речення
Г кома 5 – перед підрядною частиною
складного речення
Д кома 1 – при вставному слові
23. Складносурядне речення утвориться,
якщо до фрагмента «Уранці землю притрусив легкий сніжок...» додати
А залишивши на ній неприкриті
плями.
Б дарма що була середина жовтня.
В і перетворив галявину на
строкатий візерунок
Г так що вийти на футбольне поле ми не
змогли.
Д а вечір видався дивовижно теплим..
24. З’ясуйте, який відокремлений член
речення є в кожному прикладі.
1 означення
2 прикладка (різновид означення)
3 обставина
4 додаток
А Киваючи рясною головою, зелений
ліс до сонця засміявся.
Б Зіткана сонцем з добра і любові пісня –
зажура моя чорноброва.
В На лівобережжі, замість верб і
чагарників, видно смуги темені.
Г Заспівай, як кажуть, наостанку, щоб
цвіла мелодія в устах.
Д Умитий сонцем, ген над берегами
калиновим багаттям жеврів схід.
25. З’ясуйте, яким членом речення є
виділений фрагмент.
1підмет
2присудок
3означення
4обставина
А Щирі друзі глечики не поб’ють.
Б Учорашнє ніби
сон, що випурхнув з очей.
В На десерт подали кисіль з вишень.
Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.
Д Русявий день гаптує сни світанню.
26. Установіть відповідність між
фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини.
1… утомилася, так що... А з’ясувальна
2… засміялася, хоч... Б обставинна причини
3… зустрілися, щоб... В обставинна мети
4… затрималася, тому що... Г обставинна допустова
Д обставинна наслідку
27. Доберіть приклад до кожного випадку
вживання розділового знака.
1 кома в безсполучниковому реченні
2 кома в складнопідрядному реченні
3 кома в складносурядному реченні
4 кома при відокремленій обставині
А Між зеленими садами, між сірими стінами
загравали вже фіолетові тіні.
Б Уткнувшись у тепло долин, вітер
спросоння погойдував чорні тополі.
В Яра пшениця була молода й висока, а
горді соняшники стояли ще вищі.
Г Десь скрадливо скрипнула хвіртка,
насмішливо обізвався дівочий голос.
Д У плесі ворушилися затонулі тіні
хат, на яких сторч головою дрімали лелеки.
28. З'ясуйте, якими частинами мови є
виділені в реченні слова (цифра позначає наступне слово).
Надвечірнє
сонце, (1)вихопившись із хмари, кинуло коротку тінь під
пнями, (2)навколо (3)яких літо (4)щороку кораловим
намистом розсипає запашну суницю.
А займенник
Б дієприслівник (форма дієслова)
В прислівник
Г прийменник
Д сполучник
29. НЕПРАВИЛЬНО утворено відмінкову
форму числівника в реченні
А Місяць мчить навколо Землі зі
швидкістю три тисячі шістсот вісімдесят один кілометр за годину
Б Понад двісті років тому на території
Лівобережної України з’явилося це мальовниче село.
В Українці дуже талановиті: до
дев’яносто відсотків з них музикальні, здатні до музикування..
Г Молоко містить близько ста різних
речовин, має високі споживні властивості, зумовлені його хімічним складом.
Д Деревоподібні кактуси виростають
розгалуженими або зімкнутими і в діаметрі сягають двадцяти п’яти сантиметрів.
30. Відокремленим означенням НЕ МОЖНА
замінити підрядну частину в реченні
А Листя під кленом було схоже на гору
печива, яке щедро посипали цукровою пудрою.
Б Дітлахи з підстрибом побігли в кінець
греблі, яку було обсаджено густими вербами.
В Гості захоплено роздивлялися стіл, який
застелили майстерно вишитою скатертиною.
Г Щука – річковий хижак, який полює
на дрібну рибу в безмежних водних просторах.
В ІV. 1. Лексичну помилку допущено в
рядку
А
довгожитель Б покровитель В виключатель Г визволитель
2. Лексичну помилку допущено в рядку
А освітлювальний прилад Б освітній заклад
В освічене перехрестя Г
освітянська спільнота
3. Суфікс -ен- має однакове
значення в усіх словах, ОКРІМ
А зайченя Б кошеня В
печеня Г козеня
4. Помилково вжито прийменник у рядку
А хворіти на бронхіт Б
беручкий до науки
В майстер з ремонту Г заздрити із-за успіхів
5. Потребують редагування всі речення,
ОКРІМ
А На березі річки стояли припнуті
човни, рибалки й дітлахи.
Б Дрібні краплі дощу билися об шибку й
повільно стікали донизу.
В Остап, підійшовши до села, почув
ґелґотання гусей та стріхи хат.
Г Ми з друзями їли та насолоджувалися
ягодами лісової малини.
6. На другий склад падає наголос у слові
А однаковий Б добовий В щовесни Г сантиметр
Прочитайте текст
і виконайте завдання 7-10.
(1) Нашу тисячолітню історію не треба ні
підмальовувати, ні чепурити, хоч її переписали на свій лад чужинці, відвівши в
ній для нас непривабливу роль другорядних
статистів. (2) У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму
і ницості, жертовного патріотизму і відступництва. (3) Зрештою, читати історію
можна й без брому якщо не [...] мелодраматично руки й не хапатися за серце, а вперто думати над нею. (4) Українська минувшина густо
населена особистостями. (5) Серед них є постаті непересічні, але зрозумілі (Святослав, Богун,
Наливайко, Стус, Чорновіл), а є загадково роздвоєні (Богдан Хмельницький,
Гоголь і Хвильовий).
7. У називному відмінку вжито виділене в
тексті слово
А
роль Б руки В постаті
Г
серце
8. На місці пропуску в третьому реченні
має бути слово
А бруднити Б мозолити В нагрівати Г заламувати
9. Пунктуаційну помилку допущено в
реченні
А першому Б
другому В третьому Г п’ятому
10. Відокремлене означення є в реченні
А
першому Б четвертому В другому
Г п’ятому
11. Виділена літера позначає той самий звук в усіх словах рядка
А шум, дивишся, сидиш Б сяйво, вісті, засіяний
В мороз, просьба, зілля Г кіт, тримати, агентство
Д вужчий,
джміль, журнал
12. У НЕВЛАСТИВОМУ значенні вжито слово
в рядку
А уболівали за «Динамо» Б перебував на лікуванні
В повстали проблеми Г надійшли в продаж Д скасували закон
13. Апостроф на місці крапок треба
ставити в усіх словах рядка
А під..яремний, краков..як,
рутв..яний
Б П..ятихатки, без..язикий, брукв..яний
В розіб..єш, з..єднаний, присв..ятити
Г сором..язливий, пів..юрби, зап..ястя
Д об..їжджати, Лук..янівка,
сер..йозний
14. Помилку в написанні слова допущено в
рядку
А інженер, скепсис, символіст
Б кипарис, азимут, косінус
В дивізіон, антагонізм, шкіпер
Г партитура, афоризм, акціонер
Д аквамарин, сюїта, шифон
15.
Медичний безпілотник набирає швидкість близько … кілометрів за годину й
підвищує шанси на виживання під час серцевого нападу … відсотків.
Правильним є варіант послідовного
заповнення пропусків
А ста, від восьми до вісімдесяти Б ста, від вісьми до восьмидесяти
В ста, від восьми до восьми десятьох Г сто, від вісьми до вісімдесяти
Д сто, від восьми до вісімдесяти
16. Щоразу(1)
коли стоїте перед пам’ятником Лесі Українці в Києві чи(2) коли зупиняєтеся на
алеї придніпровського парку перед бронзовою постаттю геніальної Марії
Заньковецької(3) мабуть(4) вам неминуче спадає на думку(5) що в цих прекрасних
образах є щось від самої авторки скульптур.
Кóму треба ставити на місці всіх цифр,
ОКРІМ А 2 Б
1
В 3 Г 4 Д 5
17. Неправильно утворено форму ступеня
порівняння прикметника в рядку
А якнайзручніший Б більш сучасний В
найелегантніший
Г менш корисніший Д
найбільш міцний
18. Лексичної помилки НЕМАЄ в
реченні
А На лекціях з етики професор розповідав
студентам, як тактичніше вчинити в тій чи тій не надто приємній ситуації.
Б Імунологи прогнозують, що останні
місяці року будуть удачними для укріплення здоров’я.
В У тендітних руках балерини –
оберемок червоних троянд, і це найвища оцінка її роботи в новому спектаклі.
Г На конференцію запросили різних за
фахом лікарів: від хірургів до реабілітації.
Д На симпозіум поїде чисельна група
науковців, які брали участь у досліді цієї теми.
19. Наказовий спосіб дієслова вжито в
значенні іншого способу в рядку
А Ви, тату, їдьте, а я швидко
наздожену вас і пішки!
Б Мама каже, що скільки не дай книжок, а
їм усе мало.
В Берімо приклад із дерев: ростімо у
височінь життя.
Г Хай не зітруться підкови, хай не
підіб’ються ваші коні.
Д Схаменіться! Будьте люде, бо лихо
вам буде.
20. Двокрапку треба поставити в
реченні (розділові знаки пропущено)
А Вже тиха осінь ходить берегами на
вербах трусить листячко руде.
Б. Спочатку Тимко образився і хотів
піти потім передумав і залишився.
В Сонце зайшло степові озера стали на
якийсь час темно-червоними.
Г Брязне клинок об залізо кайданів піде
луна по твердинях тиранів.
Д Сашко задихався та зморився більше
години вони бігли із Сіроманцем
21. Вставного слова НЕМАЄ в реченні
(розділові знаки пропущено)
А Продумана конструкція дає змогу
підмітати навіть упритул до стін а півгодинного заряду акумулятора з надлишком
вистачить для швидкого прибирання.
Б Для інженерів-мрійників уявіть немає
нічого неможливого тому в ХХІ столітті всі охочі можуть узяти до рук
електровіник!
В Невідомий автор вислову «Швидкий
як електровіник» либонь уважав цей прилад витвором багатої фантазії.
Г Телескопічне руків’я цього приладу дає
змогу під час прибирання дістатися до всіх куточків скажімо під ліжком чи
далеко під столом.
Д До речі потрібний електровіник і в
боротьбі з шерстю домашніх улюбленців бо має для цього спеціальну щітку.
22. Правильно розставлено розділові
знаки при прямій мові в реченні
АЯ
цієї пісні раніше не чув, – сказав студентові Василь: – Ви її всю знаєте?
Б «Може,
я міг би вам допомогти?» – довірливо запитав незнайомець.
В «Щось воно недобре»: подумав
Андрій, удивляючись у пітьму.
Г
«М’ята», – прошепотіла Настя. – «Зійшла холодна м’ята».
Д
Чоловік, піднявши злегка картуза, повагом промовляє – «Люди, схаменіться».
23. Установіть відповідність між видом
односкладного речення та його прикладом.
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 безособове
4 називне
А Сьогодні відзначають День українського
козацтва.
Б Ліворуч вузесенька стежка через густий
чагарник.
В Як гарно в дивовижних степах
Слобожанщини!
Г Журливе звучання дудука – вірменської
флейти…
Д Надішли другові привітання з перемогою
в конкурсі.
24. Доберіть українські відповідники до
іншомовних слів.
1 фактор А царина
2 критерій Б віче
3 лозунг В гасло
4 сфера Г
чинник
Д мірило
25. Приєднайте до фрагмента
речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти
та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
1… навіть хлопчаки їх не лякали.
2… сповіщали про наближення дощу.
3… дарма що шуліка висів у небі.
4… і байдуже їм було до всього.
А
просте з відокремленими членами
Б
просте з однорідними членами
В
складнопідрядне
Г
складносурядне
Д
складне безсполучникове
26. Доберіть антонім до кожного
фразеологізму.
1 співати дифірамби А
тримати хвіст бубликом
2 задирати голову Б
сухий хліб їсти
3 купатися в золоті В вичитувати
мораль
4
вискочити на сухе Г
гнути коліна
Д потрапити в тенета
27. З’ясуйте, якою частиною мови є
виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Щодня
ми реалізуємо себе, (1)виявляючи своє
ставлення (2)до навколишнього
світу, і найповніше, (3)найглибше (4)цей процес відбувається в мовленні
під час повсякденного спілкування.
А дієприслівник (форма дієслова)
Б прикметник
В займенник
Г прийменник
Д прислівник
28. Відокремленою обставиною можна
замінити підрядне речення в рядку
А Де б хор не виступав, скрізь його радо
вітали.
Б Коли приїхали з лісу додому, було вже
зовсім темно.
В Як купуєте товар, вимагайте від
продавця чек.
Г Відколи знаю Оксану, вона дивує мене
своєю терплячістю.
Д Якщо виходите з кімнати, світло
автоматично вимикається.
29. Прочитайте речення (розділові знаки
пропущено).
Бажання
дізнатися про найдальших предків (1) пошуки сімейних реліквій (2) розмови з
рідними (З) усе це прокладає незримі ниточки духовності між старшими й
молодшими членами родини (4) робить їх ближчими (5) ріднішими один одному.
Кому
треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
30. Граматичну помилку допущено в
реченні
А Будь ласка, перебуваючи на
вокзалі, намагайтеся не смітити.
Б Перебуваючи на вокзалі, просимо
вас не смітити.
В Не смітіть, перебуваючи на вокзалі.
Г Просимо вас не смітити на
вокзалі.
Д Будь ласка, не смітіть, коли ви
перебуваєте на вокзалі.
Немає коментарів:
Дописати коментар