вівторок, 31 березня 2020 р.

Складне речення, вправи. Домашнє завдання.

 Складне речення, вправи. Домашнє завдання.


Тести
1. Гроза минула, і пахучі квіти усі в краплинках.
а) [        ],  і  [         ], і [        ]
б) [        ],  і  [         ]
в) [        ]   але    [         ]
2. Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій.
а) [        ],  та  [         ]
б) [        ],  проте  [         ]
в) [        ],  або  [         ]
3. То вітерець дихне, то коник в житі засюрчить.
а) [         ],  то  [          ]
б) [         ],  і  [          ]
в) [        ],  а  [         ]
4. Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила.
а) [        ],  і  [         ], і [        ]
б) [        ],  або [         ]
в) [        ],  і  [         ]
5. Люди поспішали згорнути сіно, бо збиралося на дощ.
а) [   , (коли),     ]
б) [          ],  (бо)
в) [          ], (що)
6. Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати.
а) [           ],  (що)
б) [           ], (яка)
в) [           ], (щоб)
7. І скрізь, де тропа моя в’ється, лишав я частиночки хмари.
а) [     , (де),     ]
б) [        ], (        ), (       )
в) (       ), (         ), [        ]
Вправа.
Визначити види підрядних речень: мети; причини; умови; розставити розділові знаки, звертаючи увагу на таблицю (усно з коментуванням, перевіряючи сигнальними картками).
1. Земле, засійся зерном золотим, щоб колосилася нива зелена. (сполучник мети)
2. Не несу я нікому біду, бо й від вас я її не чекаю. (сполучник причини)
3. Людська душа втрачає диво цвіт, коли любов її не зігріває. (сполучник умови)
4. Земля прекрасна, тому що на ній живуть дзвінкоголосі малюки. (сполучник причини)
5. Солдати не шкодували ніг на битих шляхах, аби швидше зустріти тепло рідної хати. (сполучник мети)
6. Як навесні земля добре ореться, буде добрий рік. (сполучник умови)

Вправа. Записати речення. Визначити та підкреслити в кожному граматичні основи, пояснити, як пов’язані прості речення у складне: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?
Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л. Костенко.)  Журавлята жалкували, що ростуть вони поволі. (М. Сингаївський.) Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А. М’ястківський.) Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В. Грінчак.) Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка.  (Є. Гуцало.) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась. (М. Рильський.)
Творча робота. З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати,  пояснити розділові знаки.
1). 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.
2). 1. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 2. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 3. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.
Завершити складні речення і записати їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити схему кожного речення.
1. Сонце вже зійшло, але...
2. Золоті промені сонця торкнулися дерев, а ...
3. Осінь  урочисто прощалася із землею, і ...
4. Навколо стояла урочиста тиша, …


 Домашнє завдання.
Творче моделювання • До поданих головних частин додати підрядні означальні. Записати змодельовані складнопідрядні речення. Накреслити схеми. 1. Я знову задивляюсь у твої очі, що ... . 2. Навколо було багато квітів, які ... . 3. Я чекаю на той день, коли ... . 4. Є слова, котрі ... . 5. Я хочу жити в такому світі, де ... . 6. Надумано, негадано забігла в глухомань, де ... . 7. В’яне серце моє од щасливих очей, що ... . 8. Несу любов свою здалека, яку ... . 9. Піснями і танцями вітали наші предки природу, що ... . • Зробити синтаксичний розбір 2–3 речень на вибір.

Немає коментарів:

Дописати коментар