пʼятниця, 1 травня 2020 р.

Підготовка до ДПА у формі ЗНО. СПР.

Вправа 1. Творче моделювання • До поданих головних частин додати підрядні означальні. Записати змодельовані складнопідрядні речення. Накреслити схеми. 1. Я знову задивляюсь у твої очі, що ... . 2. Навколо було багато квітів, які ... . 3. Я чекаю на той день, коли ... . 4. Є слова, котрі ... . 5. Я хочу жити в такому світі, де ... . 6. Надумано, негадано забігла в глухомань, де ... . 7. В’яне серце моє од щасливих очей, що ... . 8. Несу любов свою здалека, яку ... . 9. Піснями і танцями вітали наші предки природу, що ...

Завдання до вправи.

• Зробити синтаксичний розбір 2–3 речень на вибір.

• Скласти складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними так, щоб підрядна частина стосувалася дієслів розмовляти, спостерігати, спонукати. • Накреслити схеми змодельованих речень.

 

Вправа. 2. Додати до поданих головних частин підрядні з’ясувальні. Оформити складнопідрядні речення, розставляючи потрібні розділові знаки.

1. Я зичу щоб ... . 2. Серед великої тиші чулось тільки як ... .

Вправа 3. Дослідити структуру складнопідрядних речень. Визначити вид підрядних частин, накреслити схеми-моделі.

1. Так стане гірко, що не зміг я перейняти літо хмелем (В. Кордун). 2. Цієї миті в очах зблиснуло так, наче не місяць вечірній,а полуденне сонце втопилося в зиниці (О. Аврамчук). 3. Тарас наказував поводитися так, щоб на татар не наскочити, не показуватися на очі, обминати їх. 4. Тарас був такий охлялий, що ледвеноги волік. 5. Тарас рвонувся так сильно, що обшивка від сорочки геть відірвалась. 6. Тарас встромив палець у рот і свиснув так, що всім аж у вухах залящало. 7. Підлетить шуліка вгору настільки, щоб здобич на землі з очей не втратити. 8. Хлопці порозміщувалися так, що кожний держав свого коня за поводий куняв. 9. Через перешкоди дорога простяглася так довго, щой рахунок дням забули (З тв. А. Чайковського).

Вправа 4. • Змоделювати складнопідрядні речення так, щоб підрядні частини, що в дужках, знаходилися в середині головної. Пояснити вживання розділових знаків у змодельованих реченнях. Накреслити схеми.

1. Срібна булава нагадувала всім про велику владу ватажка (що блищала в дужій руці запорозького кошового ота_мана) (А. Кащенко). 2. Кожен немов переноситься в іншу епоху (хто потрапляє в «Софіївку») (О. Седак). 3. Усе важко передати словами (що переповнює душу скрипаля-віртуоза) (Н. Гордієнко-Андріанова). 4. З-понад дерев уставала грозова хмара (що за хатою) (В. Думанський). 5. Той завжди справляє враження культурної, освіченої, компетентної людини (хто вільно послуговується всім багатством фонду крилатих слів, активно використовує їх) (О. Ханкевич). 6. Пісні були однаково улюблені, рідні для всіх українців (що народилися на Лемківщині й Наддніпрянщині, Закарпатті й Поліссі, Слобожанщині й Галичині) (І. Осташ). 7. У темно-синій далині чорними силуетами виднілися нафтові вишки (що з кожною хвилиною світлішала) (І. Цюпа). •

 Дослідити, чи до одного виду належать змодельовані складнопідрядні речення. Відповідь обґрунтувати.


Немає коментарів:

Дописати коментар